Myyntisaamisten kierron sekä laskutusprosessien nopeuttaminen
Vaittinen, Jemina (2024)
Vaittinen, Jemina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432617
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön on tarkoitus kehittää Yrityksen X Oy:n toimintamalleja. Selvitin, kuinka yritys X Oy pystyisi tehostamaan ja nopeuttamaan myyntisaamisten kiertoa sekä kehittämään laskutusprosessia tukemaan yrityksen X Oy:n kassavirtaa. Myyntisaamisten nopea kotiuttaminen on yrityksen kannalta kriittistä, sillä kassavirta takaa vakaan ympäristön tulevaisuudelle. Rahoitukseen turvautuminen ei ole pitkällä tähtäimellä kestävää, jonka vuoksi myyntisaatavat on pystyttävä kotiuttamaan järkevästi, kustannustehokkaasti ja yrityksen kannalta suotuisasti. Osana myyntisaatavien kotiuttamista perehdyin myös laskutuksen toiminnallisuuksiin ja prosesseihin. Laskutusprosessien tehokas ja sujuva malli tuo yrityksen tukitoimintoon luotettavuutta ja saumatonta toimintamallia. Tunnistamalla prosessien mahdolliset ongelmat tai pullonkaulat pystytään mahdollistamaan myös sujuva arki.
Tutkimuksen tavoitteena oli mallintaa laskutusprosessit ja termit tietokehyksen avulla, sekä näiden avulla kehittää laskutusprosesseja tukemaan yrityksen strategiaa. Laskutusosasto on osa luotonhallintaprosesseja, jonka vuoksi on tärkeää tarkastella myös laskutusprosesseja osana myyntisaatavien hallintaa. Tutkimuksessani selvitin myyntisaatavien kotiuttamisprosesseja, jotta kassavirta turvataan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, menetelmänä toimintatutkimus, jossa havainnointi sekä haastattelut suoritetaan avainkumppaneiden ja yrityksen työntekijöiden kanssa yhteistyössä. Laadullisessa tutkimuksessa on lähtökohtana todellisen elämän kuvaaminen ja siinä pyritään tutkimaan asiaa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti (Tuomi, J. & Sarajärvi A. 2009, 23–38). Hyödynsin monen vuoden kokemustani yrityksen talousosastolla toimiessani. Kokemukseni ja omat havaintoni yrityksen toiminnasta olivat pohjana, kun muodostin johtopäätöksiä tutkimuksen tuloksista. Haastattelut suoritettiin sähköisesti sekä Teams-yhteyden kautta, erillisen avoimen haastattelukaavakkeiden mukaan. Tuloksia analysoitiin vastausten ja havainnoinnin perusteella.
Tutkimuksen tavoitteena oli mallintaa laskutusprosessit ja termit tietokehyksen avulla, sekä näiden avulla kehittää laskutusprosesseja tukemaan yrityksen strategiaa. Laskutusosasto on osa luotonhallintaprosesseja, jonka vuoksi on tärkeää tarkastella myös laskutusprosesseja osana myyntisaatavien hallintaa. Tutkimuksessani selvitin myyntisaatavien kotiuttamisprosesseja, jotta kassavirta turvataan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, menetelmänä toimintatutkimus, jossa havainnointi sekä haastattelut suoritetaan avainkumppaneiden ja yrityksen työntekijöiden kanssa yhteistyössä. Laadullisessa tutkimuksessa on lähtökohtana todellisen elämän kuvaaminen ja siinä pyritään tutkimaan asiaa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti (Tuomi, J. & Sarajärvi A. 2009, 23–38). Hyödynsin monen vuoden kokemustani yrityksen talousosastolla toimiessani. Kokemukseni ja omat havaintoni yrityksen toiminnasta olivat pohjana, kun muodostin johtopäätöksiä tutkimuksen tuloksista. Haastattelut suoritettiin sähköisesti sekä Teams-yhteyden kautta, erillisen avoimen haastattelukaavakkeiden mukaan. Tuloksia analysoitiin vastausten ja havainnoinnin perusteella.