Tarinoista luovaa liiketoimintaa : lifestyle-blogin konseptointi
Ruusukallio, Eetu (2024)
Ruusukallio, Eetu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konsepti lifestyle-blogille keskittyen kohderyhmän, blogin aihealueiden sekä sisällön tyylin kartoittamiseen. Tavoitteena oli selvittää, mihin kohderyhmään blogin kannattaa keskittyä ja millainen sisältö palvelee kohderyhmää. Työssä hyödynnettiin focus group -haastattelumenetelmää ja benchmarking-analyysiä sekä arvioitiin blogin tyylille sopivia ansaintamalleja.
Opinnäytetyö toteutettiin ajatuksella, että tekijä toimisi myös blogin kirjoittajana. Tekijällä on taustaa markkinointiviestintäalan yrittäjänä ja kirjoittajana. Blogissa on tarkoituksena yhdistää tarinankerrontaa sekä viihteelliseen että informatiiviseen sisältöön luoden houkuttelevaa sisältöä lukijoille.
Työn tuloksena saatiin vahvistusta aikaisempiin näkemyksiin blogin luonteesta ja kohderyhmästä: nuorille aikuisille suunnattua tarinallista ja samaistuttavaa sisältöä, joka antaa vastinetta lukemiseen käytetystä ajasta. Focus group -haastattelu tarjosi huomioita blogin kehittämiseen lukijaystävällisemmäksi sekä toi esiin ideoita sisällön hiomiseksi. Näitä olivat muun muassa tunteiden herättäminen, samaistuttavuus sekä visuaalisuus tekstin tukena. Lopuksi voidaan todeta, että luotu konsepti antaa vahvan pohjan projektin edistämiselle. Blogin liiketoiminnalliseen jatkokehittämiseen on kuitenkin tarpeen kiinnittää huomiota, jotta kaupallinen potentiaali voidaan varmistaa.
Opinnäytetyö toteutettiin ajatuksella, että tekijä toimisi myös blogin kirjoittajana. Tekijällä on taustaa markkinointiviestintäalan yrittäjänä ja kirjoittajana. Blogissa on tarkoituksena yhdistää tarinankerrontaa sekä viihteelliseen että informatiiviseen sisältöön luoden houkuttelevaa sisältöä lukijoille.
Työn tuloksena saatiin vahvistusta aikaisempiin näkemyksiin blogin luonteesta ja kohderyhmästä: nuorille aikuisille suunnattua tarinallista ja samaistuttavaa sisältöä, joka antaa vastinetta lukemiseen käytetystä ajasta. Focus group -haastattelu tarjosi huomioita blogin kehittämiseen lukijaystävällisemmäksi sekä toi esiin ideoita sisällön hiomiseksi. Näitä olivat muun muassa tunteiden herättäminen, samaistuttavuus sekä visuaalisuus tekstin tukena. Lopuksi voidaan todeta, että luotu konsepti antaa vahvan pohjan projektin edistämiselle. Blogin liiketoiminnalliseen jatkokehittämiseen on kuitenkin tarpeen kiinnittää huomiota, jotta kaupallinen potentiaali voidaan varmistaa.