Opinto-ohjaajan työnkuva : osana ammatillisen erityisopettajan työnkuvaa
Kivivuori, Kaisa (2024)
Kivivuori, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432967
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tarkastella opinto-ohjaajan työnkuvaa osana ammatillisen erityisopettajan työnkuvaa. Opinnäytetyössä keskitytään opinto-ohjaajan työnkuvan tarkasteluun yksittäisessä ammatillisessa erityisoppilaitoksessa toisella asteella (2. aste). Oppilaitoksessa järjestetään vaativan erityisen tuen mukaisesti opetusta Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava -koulutus (Telma) ja Tutkintoon valmentava -koulutus (TuVa) sekä perustutkinto-opintoja (puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto sekä ravintola- ja catering-alan perustutkinto). Opinto-ohjaajan työnkuvaa tarkastellaan tapaustutkimuksena, koska se käsittää yksittäisen oppilaitoksen opinto-ohjaajan työnkuvan.
Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää työnkuvaa. Tämän hetkinen työnkuva on raskas, sekava ja ajankäytön kannalta hankala työntekijälle sekä myös muulle työyhteisölle. Näin ollen se ei palvele työntekijää eikä muuta työyhteisöä. Kokonaisuutena työnkuva on laaja ja se kuormittaa myös työssäjaksamisen kannalta, koska työnkuva ei ole selkeä. Näin ollen tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää selkeä ja joustava toimintamalli, joka koostuu kahdesta eri tehtäväkokonaisuudesta; opinto-ohjaajan ja ammatillisen erityisopettajan työtehtävistä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan opinto-ohjauksen ajantasaisuutta myös yhteiskunnallisen tarpeen näkökulmasta. Opinto-ohjauksen tarve ja merkitys näyttäytyy eri tavalla eri oppilaitoksissa. Työhyvinvoinnin kannalta merkittävää on löytää tasapaino työtehtäville, jotta työntekijällä säilyy motivaatio, mielekkyys ja jaksaminen työtä kohtaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää työnkuvaa. Tämän hetkinen työnkuva on raskas, sekava ja ajankäytön kannalta hankala työntekijälle sekä myös muulle työyhteisölle. Näin ollen se ei palvele työntekijää eikä muuta työyhteisöä. Kokonaisuutena työnkuva on laaja ja se kuormittaa myös työssäjaksamisen kannalta, koska työnkuva ei ole selkeä. Näin ollen tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää selkeä ja joustava toimintamalli, joka koostuu kahdesta eri tehtäväkokonaisuudesta; opinto-ohjaajan ja ammatillisen erityisopettajan työtehtävistä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan opinto-ohjauksen ajantasaisuutta myös yhteiskunnallisen tarpeen näkökulmasta. Opinto-ohjauksen tarve ja merkitys näyttäytyy eri tavalla eri oppilaitoksissa. Työhyvinvoinnin kannalta merkittävää on löytää tasapaino työtehtäville, jotta työntekijällä säilyy motivaatio, mielekkyys ja jaksaminen työtä kohtaan.