Nuoren itsetunnon tukeminen psykiatrisessa avohoidossa
Koivusipilä, Sofia (2024)
Koivusipilä, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533268
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia nuorten itsetunnon tukemista psykiatrisessa avohoi-dossa sairaanhoitajien näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pohteen eteläisen alueen lasten ja nuorten psykiatrisen avohoidon kanssa. Työn tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaisia keinoja sairaanhoitajat käyttävät nuorten itsetunnon vahvistamiseksi ja millaisia haasteita he kohtaavat työssään. Tutkimusaiheen valinta perustui nuorten mielenterveyden merki-tykseen ja itsetunnon vahvistamisen tärkeään rooliin psykiatrisessa hoitotyössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselynä psykiatrisessa avo-hoidossa työskenteleville sairaanhoitajille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, minkä avulla saatiin esiin keskeiset teemat itsetunnon tukemiseen liittyvistä menetelmistä ja haasteista. Tutkimuksen tietoperusta koostui nuorten itsetuntoa, mielenterveyttä ja psykiatrista hoitotyötä käsittelevästä kirjallisuudesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuorten itsetunnon tukemisessa korostuvat erityisesti myön-teisen vuorovaikutuksen merkitys sekä nuoren voimavarojen tunnistaminen ja vahvistaminen. Sairaanhoitajat käyttivät työssään mm. terapeuttista keskustelua, nuoren ajatusmallin muuttamis-ta sekä erilaisia itsetuntoa tukevia tehtäviä. Keskeisiksi haasteiksi nousivat nuorten motivaation puute ja pitkäjänteisyyden vaatimukset, jotka vaikeuttavat itsetunnon vahvistamista.
Johtopäätöksenä todettiin, että itsetunnon tukeminen on moniulotteinen osa nuorten psykiatrista hoitoa. Sen onnistuminen edellyttää sekä sairaanhoitajalta että nuorelta pitkäjänteistä sitoutumis-ta. Tutkimuksen tuloksista tuli ilmi, että 70% tutkimukseen osallistujista toivoivat lisää koulutusta ja työvälineitä itsetunnon tukemiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselynä psykiatrisessa avo-hoidossa työskenteleville sairaanhoitajille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, minkä avulla saatiin esiin keskeiset teemat itsetunnon tukemiseen liittyvistä menetelmistä ja haasteista. Tutkimuksen tietoperusta koostui nuorten itsetuntoa, mielenterveyttä ja psykiatrista hoitotyötä käsittelevästä kirjallisuudesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuorten itsetunnon tukemisessa korostuvat erityisesti myön-teisen vuorovaikutuksen merkitys sekä nuoren voimavarojen tunnistaminen ja vahvistaminen. Sairaanhoitajat käyttivät työssään mm. terapeuttista keskustelua, nuoren ajatusmallin muuttamis-ta sekä erilaisia itsetuntoa tukevia tehtäviä. Keskeisiksi haasteiksi nousivat nuorten motivaation puute ja pitkäjänteisyyden vaatimukset, jotka vaikeuttavat itsetunnon vahvistamista.
Johtopäätöksenä todettiin, että itsetunnon tukeminen on moniulotteinen osa nuorten psykiatrista hoitoa. Sen onnistuminen edellyttää sekä sairaanhoitajalta että nuorelta pitkäjänteistä sitoutumis-ta. Tutkimuksen tuloksista tuli ilmi, että 70% tutkimukseen osallistujista toivoivat lisää koulutusta ja työvälineitä itsetunnon tukemiseen.