Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsipotilaan hoitotyössä tarvittava sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen perusterveydenhuollossa: integroiva kirjallisuuskatsaus

Heimonen, Emmi; Laakkonen, Mimmi; Markusas, Ida-Sofia (2024)

Avaa tiedosto
Heimonen_Laakkonen_Markusas.pdf (507.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Heimonen, Emmi
Laakkonen, Mimmi
Markusas, Ida-Sofia
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833682
Tiivistelmä
Sairaanhoitaja kohtaa työssään kaikenikäisiä potilaita, ja heidän kohtaamisensa vaatii ammattitaitoa ja tilanteenlukutaitoa. Yksi erityishuomioita vaativa ryhmä on lapsipotilaat, jotka vasta opettelevat oman äänensä kuuluvaksi saamista. Lapsen kommunikointia tulkitessa, sairaanhoitajan tulee ottaa huomioon myös lapsen hoitoon tuoneet vanhemmat tai huoltajat, sekä heidän toiveensa ja tarpeensa, sekä samalla hoitaa potilasta tilanteen vaatimalla tavalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata integroivana kirjallisuuskatsauksena, millaista ammatillista osaamista sairaanhoitaja tarvitsee kohdatessaan lapsipotilaan perusterveydenhuollossa. Tavoitteena oli kerätä yhteen tutkittua tietoa sairaanhoitajan tarvitsemasta ammatillisesta osaamisesta 6–12-vuotiaan lapsen perusterveydenhuollossa tapahtuvasta hoidosta ja kohtaamisesta. Kirjallisuuskatsauksen avulla etsittiin käytännönläheisiä keinoja sairaanhoitajan työhön.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Opinnäytetyön aineistoa kerättiin PubMed ja Cinahl tietokannoista etukäteen päätettyjen hakusanojen avulla, sekä manuaalista hakua hyödyntäen. Lopulliseen aineistoon valittiin kahdeksan tutkimusta, jotka käytiin läpi aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.

Useasta valikoidusta tutkimuksesta nousi esille monta tekijää sairaanhoitajan ja lapsen huoltajan välisessä luottamuksen rakentumisessa, joita olivat informaation tarjoaminen vanhemmille, lapsen ja vanhemman mukaan ottaminen päätöksentekoon, luottamus, ja sairaanhoitajan kunnioitus vanhemman asiantuntijuutta kohtaan, välittävä asenne, lapsen edun ajaminen sekä roolien jakaminen. Sairaanhoitajat korostivat sanalli-sen ja sanattoman kommunikoinnin samanaikaisuutta vahvistaakseen tehokasta kommunikointia. Lapsipotilaat halusivat leikkisiä hoitajia, jotta toimenpiteet eivät olisi pelottavia. Sairaanhoitajan ja 6–12 –vuotiaiden lapsipotilaiden kohtaamisia perusterveydenhuollossa on tutkittu vähän, joten tästä aiheesta olisi hyvä tehdä enemmän tutkimuksia. Suomenkielistä aineistoa aiheesta ei löytynyt. Jatkokehittämisehdotuksena olisi tehdä lisätutkimuksia lapsipotilaan kohtaamisesta perusterveydenhuollossa, erityisesti lapsia haastattelemalla, jotta heidän oma äänensä saataisiin paremmin kuuluviin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste