Game design documentation practices in the video game industry
Saukkonen, Johanna (2024)
Saukkonen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933985
Tiivistelmä
Peliala on uusi ja nopeasti kehittyvä ala, joten myös pelisuunnittelun dokumentointikäytänteet ovat alati liikkeessä. Opinnäytetyö käsittelee pelisuunnittelua ja erityisesti suunnittelutyössä tapahtuvaa kommunikointia pelikehitystiimien sisällä. Tähän perehdytään tarkemmin pelidokumentaation näkökulmasta.
Työssä tarkastellaan alalla esiintyviä pelisuunnittelun dokumentoinnin käytänteitä ja lisäksi yleisellä tasolla pelisuunnitelmia sekä niiden luomista ja siihen liittyviä käytänteitä. Tausta-aineistossa tarkastellaan myös kahden julkaisematta jääneen pelin pelisuunnitelmia. Tämän viitekehyksen pohjalta työssä esitetään ohjeita pelisuunnittelun dokumentointiin ja pelisuunnitelmien hyödyntämiseen pelituotannossa.
Pelisuunnitelma on dokumentti, jonka tehtävä on säilyttää ja välittää suunnittelijan peli-ideoita muulle ryhmälle. Yksi suurimmista pelisuunnitelmien ongelmista on se, ettei tiimi halua lukea niitä. Lukukokemuksen parantamiseksi kannattaa pelisuunnitelman tekstin olla tiivistä ja tiedon olla mahdollisimman visuaalista. Pelisuunnitelmalle ei ole tarkkoja muotosääntöjä, mutta alalla on suosittuja perusmalleja.
Opinnäytetyön osana tuotettiin pelisuunnitelma Miro-ohjelman avulla. Pelisuunnitelman luettavuutta tuetaan käyttämällä taulukoita, kuvioita, aikajanoja ja muita visualisointitekniikoita. Pelisuunnitelmaa tullaan vielä kehittämään pelin tuotannon aikana. Mahdolliset jatkotutkimukset voisivat keskittyä yksittäisten visualisointitekniikoiden kehittämiseen ja optimointiin. Niitä varten olisi varsin hyödyllistä, jos alalla olisi helpommin julkisesti saatavilla monipuolisia uudempien ja julkaistujen pelien pelisuunnitelmia.
Työssä tarkastellaan alalla esiintyviä pelisuunnittelun dokumentoinnin käytänteitä ja lisäksi yleisellä tasolla pelisuunnitelmia sekä niiden luomista ja siihen liittyviä käytänteitä. Tausta-aineistossa tarkastellaan myös kahden julkaisematta jääneen pelin pelisuunnitelmia. Tämän viitekehyksen pohjalta työssä esitetään ohjeita pelisuunnittelun dokumentointiin ja pelisuunnitelmien hyödyntämiseen pelituotannossa.
Pelisuunnitelma on dokumentti, jonka tehtävä on säilyttää ja välittää suunnittelijan peli-ideoita muulle ryhmälle. Yksi suurimmista pelisuunnitelmien ongelmista on se, ettei tiimi halua lukea niitä. Lukukokemuksen parantamiseksi kannattaa pelisuunnitelman tekstin olla tiivistä ja tiedon olla mahdollisimman visuaalista. Pelisuunnitelmalle ei ole tarkkoja muotosääntöjä, mutta alalla on suosittuja perusmalleja.
Opinnäytetyön osana tuotettiin pelisuunnitelma Miro-ohjelman avulla. Pelisuunnitelman luettavuutta tuetaan käyttämällä taulukoita, kuvioita, aikajanoja ja muita visualisointitekniikoita. Pelisuunnitelmaa tullaan vielä kehittämään pelin tuotannon aikana. Mahdolliset jatkotutkimukset voisivat keskittyä yksittäisten visualisointitekniikoiden kehittämiseen ja optimointiin. Niitä varten olisi varsin hyödyllistä, jos alalla olisi helpommin julkisesti saatavilla monipuolisia uudempien ja julkaistujen pelien pelisuunnitelmia.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...