Tekoälytyökalujen hyödyntäminen pienessä tilitoimistossa
Puranen, Petteri (2024)
Puranen, Petteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034409
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy tekoälytyökalujen hyödyntämiseen taloushallinnossa tilitoimiston näkökulmasta. Työn toimeksiantajana toimi pieni tilitoimisto, jolla on noin 400 pientä yritystä asiakkaanaan. Työn tavoitteena oli selvittää, miten tekoälytyökalut voivat parantaa tilitoimiston tehokkuutta ja kannattavuutta, sekä tunnistaa, kuinka ne voivat nopeuttaa rutiinitehtäviä. Lisäksi analysoitiin tekoälyn vaikutuksia tilitoimiston asiakkaisiin sekä tuotiin esiin eettisiä ja tietosuojakysymyksiä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jolla kartoitettiin kokemuksia tekoälytyökalujen hyödyistä ja haasteista. Tulokset osoittivat, että tekoälytyökalut voivat merkittävästi parantaa työtehokkuutta erityisesti rutiinitehtävissä, kuten tiliöinneissä ja tiedon tarkistuksissa, mikä vapauttaa aikaa asiantuntija- ja asiakastyölle.
Johtopäätöksenä todetaan, että tekoälytyökalut tarjoavat mahdollisuuksia parantaa toimeksiantajayrityksen tehokkuutta ja asiakaspalvelua, mutta niiden käyttö edellyttää riittävää osaamista. Tekoälyn avulla tilitoimisto voi kehittää palveluitaan ja vastata paremmin asiakkaidensa tarpeisiin, kunhan teknologiaa käytetään koulutetusti ja vastuullisesti. Tulevaisuudessa tekoälyn käytön kehittyminen tarjoaa mahdollisuuden entistä laajempiin automaation työkaluihin, jotka voivat kasvattaa yrityksen kannattavuutta ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jolla kartoitettiin kokemuksia tekoälytyökalujen hyödyistä ja haasteista. Tulokset osoittivat, että tekoälytyökalut voivat merkittävästi parantaa työtehokkuutta erityisesti rutiinitehtävissä, kuten tiliöinneissä ja tiedon tarkistuksissa, mikä vapauttaa aikaa asiantuntija- ja asiakastyölle.
Johtopäätöksenä todetaan, että tekoälytyökalut tarjoavat mahdollisuuksia parantaa toimeksiantajayrityksen tehokkuutta ja asiakaspalvelua, mutta niiden käyttö edellyttää riittävää osaamista. Tekoälyn avulla tilitoimisto voi kehittää palveluitaan ja vastata paremmin asiakkaidensa tarpeisiin, kunhan teknologiaa käytetään koulutetusti ja vastuullisesti. Tulevaisuudessa tekoälyn käytön kehittyminen tarjoaa mahdollisuuden entistä laajempiin automaation työkaluihin, jotka voivat kasvattaa yrityksen kannattavuutta ja asiakastyytyväisyyttä.