Enhancing Player Experience Through Lighting Design
Halonen, Katariina; Taivassalo, Mikko (2024)
Halonen, Katariina
Taivassalo, Mikko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134622
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten videopelien kehittäjät käyttävät valaistusta pelaajakokemusten muokkaamiseen. Työ käsittelee valaistuksen keskeisiä periaatteita, peleihin sovellettavia valaistustekniikoita muilta aloilta, sekä valaistuksen toteutusta osana pelinkehitysprosessia.
Työn tietopohjana toimii integroiva kirjallisuuskatsaus, joka kokoaa alan ammattilaisten artikkeleita, väitöskirjoja, kirjoja ja esityksiä. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin vaiheittainen prosessi valaistuksen suunnitteluun ja toteutukseen, jota sovellettiin Unity-pelimoottorilla toteutettuun käytännön projektiin. Analysoimalla ja vertaamalla projektin tuloksia kirjallisuuteen saavutettiin syvällisempi ymmärrys tutkimustulosten merkittävyydestä, paikkansapitävyydestä ja sovellettavuudesta.
Pelien valaistukselle tunnistettiin useita keskeisiä tehtäviä, kuten näkyvyys, tunnelman luominen, pelaajan tunteisiin vaikuttaminen sekä huomion ohjaaminen. Valaistussuunnittelun todettiin olevan kokonaisvaltainen ja olennainen osa pelikehitystä, joka olisi otettava huomioon koko tuotantoprosessin ajan, koska se vaikuttaa kaikkiin muihin pelisuunnittelun osa-alueisiin. Muiden alojen valaistustekniikat osoittautuivat sovellettaviksi videopeleihin tietyin rajoituksin. Elokuvataide osoittautui pelialan kirjallisuudessa tutkituimmaksi alaksi, kun taas todellisten tilojen valaistusta käsitteleviä aloja, kuten arkkitehtuuria ja sisustussuunnittelua, on tutkittu vähemmän.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että valaistuksen tärkeys ja vaikutus pelaajakokemukseen ymmärretään alalla hyvin. Lisätutkimukselle ja -kehitykselle on kuitenkin vielä tilaa. Erityisesti tulisi tarkastella edellä mainittujen vähemmän tutkittujen alojen valaistustekniikoita sekä kehittää videopelien valaistusta omana taiteenlajinaan. The present thesis investigates how video game developers use lighting to shape player experiences, addressing key principles, optimal timing and responsibility for lighting implementation, and interdisciplinary insights applicable to game development.
An integrative literature review was conducted, covering articles, dissertations, books, and presentations by video game lighting practitioners and researchers. A step-by-step lighting design process was synthesized based on the literature review, which was applied in a practical project developed using the Unity game engine. This project's outcomes, along with the synthesized process and literature insights, were then compared and evaluated.
Several essential functions of lighting in games were identified, including visibility, establishing mood and atmosphere, and directing attention. Lighting design was found to be a holistic and integral aspect of game development that should be considered throughout the entire production process, as it influences all other design elements. Interdisciplinary lighting insights were found to be applicable to video games, albeit not without limitations. Cinematography was the most studied field in video game lighting literature, while real-life lighting practices like architecture and interior design remain less explored.
We conclude that lighting’s importance and influence on player experience is well understood. However, there is still room for further research and development, particularly in the integration of real-life lighting practices into game design and the establishment of video game lighting as a distinct field of study. The results suggest that no other lighting discipline fully captures the unique needs and challenges of game development, making it crucial to create explicit knowledge and specialized practices in this area.
Työn tietopohjana toimii integroiva kirjallisuuskatsaus, joka kokoaa alan ammattilaisten artikkeleita, väitöskirjoja, kirjoja ja esityksiä. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin vaiheittainen prosessi valaistuksen suunnitteluun ja toteutukseen, jota sovellettiin Unity-pelimoottorilla toteutettuun käytännön projektiin. Analysoimalla ja vertaamalla projektin tuloksia kirjallisuuteen saavutettiin syvällisempi ymmärrys tutkimustulosten merkittävyydestä, paikkansapitävyydestä ja sovellettavuudesta.
Pelien valaistukselle tunnistettiin useita keskeisiä tehtäviä, kuten näkyvyys, tunnelman luominen, pelaajan tunteisiin vaikuttaminen sekä huomion ohjaaminen. Valaistussuunnittelun todettiin olevan kokonaisvaltainen ja olennainen osa pelikehitystä, joka olisi otettava huomioon koko tuotantoprosessin ajan, koska se vaikuttaa kaikkiin muihin pelisuunnittelun osa-alueisiin. Muiden alojen valaistustekniikat osoittautuivat sovellettaviksi videopeleihin tietyin rajoituksin. Elokuvataide osoittautui pelialan kirjallisuudessa tutkituimmaksi alaksi, kun taas todellisten tilojen valaistusta käsitteleviä aloja, kuten arkkitehtuuria ja sisustussuunnittelua, on tutkittu vähemmän.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että valaistuksen tärkeys ja vaikutus pelaajakokemukseen ymmärretään alalla hyvin. Lisätutkimukselle ja -kehitykselle on kuitenkin vielä tilaa. Erityisesti tulisi tarkastella edellä mainittujen vähemmän tutkittujen alojen valaistustekniikoita sekä kehittää videopelien valaistusta omana taiteenlajinaan.
An integrative literature review was conducted, covering articles, dissertations, books, and presentations by video game lighting practitioners and researchers. A step-by-step lighting design process was synthesized based on the literature review, which was applied in a practical project developed using the Unity game engine. This project's outcomes, along with the synthesized process and literature insights, were then compared and evaluated.
Several essential functions of lighting in games were identified, including visibility, establishing mood and atmosphere, and directing attention. Lighting design was found to be a holistic and integral aspect of game development that should be considered throughout the entire production process, as it influences all other design elements. Interdisciplinary lighting insights were found to be applicable to video games, albeit not without limitations. Cinematography was the most studied field in video game lighting literature, while real-life lighting practices like architecture and interior design remain less explored.
We conclude that lighting’s importance and influence on player experience is well understood. However, there is still room for further research and development, particularly in the integration of real-life lighting practices into game design and the establishment of video game lighting as a distinct field of study. The results suggest that no other lighting discipline fully captures the unique needs and challenges of game development, making it crucial to create explicit knowledge and specialized practices in this area.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...