Asiakaskommunikointi tietojenkäsittelyn opiskelijaprojekteissa
Haapanen, Essa (2024)
Haapanen, Essa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134656
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita asiakaskommunikaatiossa esiintyy tietojenkäsittelyn opiskelijaprojekteissa ja miten viestintää voisi parantaa opiskelijoiden työelämään valmistautumisen osana. Tutkimus keskittyi Oulun ammattikorkeakoulun tietojenkä-sittelyn tradenomiopiskelijoiden projekteihin, joissa asiakkaana toimivat erilaiset yritykset ja orga-nisaatiot. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla opiskelijoilta, opettajalta ja asiakasorganisaation edustajalta.
Tulosten perusteella asiakaskommunikaation onnistuminen edellyttää erityisesti huolellista val-mistautumista aloituspalaveriin, selkeitä viestintäkanavia ja säännöllistä vuorovaikutusta projektin aikana. Haasteina nousivat esiin muun muassa epärealistiset odotukset, teknisen kielen käyttö ja projektin alkuvaiheen epäselvyydet. Ohjaajan rooli korostui erityisesti projektin alussa, kun tavoit-teiden ja odotusten selkeys pyrittiin varmistamaan.
Työn pohjalta laadittiin suosituksia, jotka tukevat viestinnän sujuvuutta ja projektien onnistumista. Näihin kuuluvat esimerkiksi viestintäkäytäntöjen sopiminen projektin alussa, säännöllisten pala-verien pitäminen ja työskentelyajan rajaaminen. Lisäksi korostettiin dokumentoinnin tärkeyttä, jotta tulevat opiskelijaryhmät voivat hyödyntää aiempien projektien kokemuksia. Suositukset tukevat opiskelijoiden viestintä- ja projektinhallintataitojen kehittymistä, jotka ovat olennaisia myös työelämässä.
Tulosten perusteella asiakaskommunikaation onnistuminen edellyttää erityisesti huolellista val-mistautumista aloituspalaveriin, selkeitä viestintäkanavia ja säännöllistä vuorovaikutusta projektin aikana. Haasteina nousivat esiin muun muassa epärealistiset odotukset, teknisen kielen käyttö ja projektin alkuvaiheen epäselvyydet. Ohjaajan rooli korostui erityisesti projektin alussa, kun tavoit-teiden ja odotusten selkeys pyrittiin varmistamaan.
Työn pohjalta laadittiin suosituksia, jotka tukevat viestinnän sujuvuutta ja projektien onnistumista. Näihin kuuluvat esimerkiksi viestintäkäytäntöjen sopiminen projektin alussa, säännöllisten pala-verien pitäminen ja työskentelyajan rajaaminen. Lisäksi korostettiin dokumentoinnin tärkeyttä, jotta tulevat opiskelijaryhmät voivat hyödyntää aiempien projektien kokemuksia. Suositukset tukevat opiskelijoiden viestintä- ja projektinhallintataitojen kehittymistä, jotka ovat olennaisia myös työelämässä.