SaaS-tuotteen brändiuudistus : case Aavu: uusi nimi ja visuaalinen identiteetti
Laukkanen, Roosa (2024)
Laukkanen, Roosa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134706
Tiivistelmä
Tämän portfolio-opinnäytetyön tavoitteena on käydä läpi ja reflektoida SaaS-tuote Aavun brändiuudistusprojektia, joka tapahtui keväällä 2023. Yritys toimii tekijän työnantajana. Projekti sisälsi brändinimen ja visuaalisen identiteetin uudistamisen. Brändiuudistus toteutettiin, sillä se nähtiin tärkeänä yrityksen kilpailukyvyn vahvistamisen kannalta.
Opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin kirjallisuutta, projektidokumentaatiota sekä käytännön kokemuksia. Työn tietopohjassa kuvataan brändin rakentamista, brändiuudistusprosessia, yrityksen visuaalista identiteettiä sekä nimen merkitystä brändille. Projektin kuvauksessa käydään läpi projektin taustaa, käytännön toteutusta sekä tuloksia. Lopuksi reflektoidaan opittuja asioita.
Projekti saavutti tavoitteensa, eli uusi nimi, visuaalinen ilme ja tarvittavat markkinointimateriaalit valmistuivat ja lanseerattiin määräaikaan mennessä. Niihin oltiin tyytyväisiä ja ne tukivat yrityksen strategiaa. Toimiva nimi ja visuaalinen identiteetti parantavat yrityksen tunnistettavuutta sekä lisäävät sen houkuttelevuutta. Tämä työ korostaa brändiuudistuksen merkitystä ja antaa suosituksia sen tehokkaaseen toteutukseen. Brändiuudistus tuo onnistuessaan yritykselle pitkäaikaista lisäarvoa.
Opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin kirjallisuutta, projektidokumentaatiota sekä käytännön kokemuksia. Työn tietopohjassa kuvataan brändin rakentamista, brändiuudistusprosessia, yrityksen visuaalista identiteettiä sekä nimen merkitystä brändille. Projektin kuvauksessa käydään läpi projektin taustaa, käytännön toteutusta sekä tuloksia. Lopuksi reflektoidaan opittuja asioita.
Projekti saavutti tavoitteensa, eli uusi nimi, visuaalinen ilme ja tarvittavat markkinointimateriaalit valmistuivat ja lanseerattiin määräaikaan mennessä. Niihin oltiin tyytyväisiä ja ne tukivat yrityksen strategiaa. Toimiva nimi ja visuaalinen identiteetti parantavat yrityksen tunnistettavuutta sekä lisäävät sen houkuttelevuutta. Tämä työ korostaa brändiuudistuksen merkitystä ja antaa suosituksia sen tehokkaaseen toteutukseen. Brändiuudistus tuo onnistuessaan yritykselle pitkäaikaista lisäarvoa.