Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa osana lasten kuntoutusta

Isokääntä, Kati (2024)

 
Avaa tiedosto
Isokaanta_Kati.pdf (682.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Isokääntä, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235260
Tiivistelmä
Lapsen kuntoutumiselle oikea-aikaisuus ja kuntoutumisen toteutuminen lapsen luontaisissa toimintaympäristöissä ovat tärkeitä. Kuntoutuksen tulee toteutua mahdollisuuksien mukaan myös varhaiskasvatuksessa, ja siinä on tärkeää huomioida myös sen sosiaalinen ulottuvuus, johon kuuluvat vuorovaikutussuhteet eri toimijoiden välillä. Varhaiskasvatuksen henkilöstö on tärkeässä asemassa, kun lapsen kuntoutusta suunnitellaan ja toteutetaan osana varhaiskasvatusta. Lapsen kuntoutuksen ja varhaiskasvatuksen yhdistymisessä tarvitaan moniammatillista yhteistyötä.

Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvailla varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa osana lasten kuntoutusta ja tavoitteena oli kehittää moniammatillisen yhteistyön käytäntöjä Oulun kaupungin varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksellisessa vaiheessa toteutettiin laadullinen tutkimus, jossa tuotettiin tietoa haastattelemalla Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstöä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys oli fenomenologis-hermeneuttinen. Kehittämisvaiheessa tutkimustulokset esiteltiin varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokouksessa, ja osallistujien kanssa käytiin keskustelua tulosten mahdollisesta hyödynnettävyydestä moniammatillisen yhteistyön käytäntöjen kehittämisessä varhaiskasvatuksessa osana lasten kuntoutusta.

Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä oli paljon kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä osana lasten kuntoutusta: kuvattiin erilaisia rooleja ja tiimityötä, yhteistyötä tehtiin päiväkodilla arjen kohtaamisissa ja palavereissa, yhteistyön määrän koettiin vaihtelevan ja olevan työntekijäkohtaista ja yhteistyön toteutumisessa oli ollut myös haasteita. Esille tuli kokemuksia moniammatillista yhteistyötä ylläpitävistä rakenteista ja ajatuksia yhteistyön kehittämiseksi. Kunnioittavan ilmapiirin ja hyväksi koettujen yhteistyön rakenteiden koettiin mahdollistavan moniammatillisen yhteistyön toteutuminen. Varhaiskasvatuksen henkilöstö kehittäisi moniammatillista yhteistyötä lisäämällä yhteistyön suunnitelmallisuutta ja tuen koordinointia. Lisäksi koettiin, että lapsen osallisuuden toteutumista moniammatillisessa yhteistyössä tulee vahvistaa.

Moniammatillinen yhteistyö tarvitsee johtamis- ja kehittämistyötä aina siinä kontekstissa, missä sitä tehdään. Johtamis- ja työntekijätasolla tiedon lisääminen ja koulutus moniammatillisen yhteistyön menetelmistä ja merkityksestä voisi vahvistaa yhteistyön toteutumista. Myös vuoropuhelua eri toimijoiden välillä tulee kehittää monialaisesti ja moniammatillisesti.
 
For the child's rehabilitation, timeliness and the implementation in the child's natural environments are important. Rehabilitation should also take place in early childhood education. It is also important to consider the social aspect of rehabilitation, which includes interactions between different actors. Early childhood education personnel play an important role when the child's rehabilitation is planned and implemented as part of early childhood education. Combining children's rehabilitation and early childhood education requires multi-professional cooperation.

The purpose of this research and development work was to describe the early childhood education personnel's experiences of multiprofessional cooperation in early childhood education as part of children's rehabilitation. The goal was to develop practices of multiprofessional cooperation in early childhood education in the city of Oulu. In the research phase, a qualitative study was carried out, in which information was generated by interviewing the early childhood education personnel. The theoretical framework of the study was phenomenological-hermeneutic. During the development phase, the research results were presented at a meeting of early childhood special education teachers. The participants discussed the possible usefulness of the results in the development of multi-professional cooperation practices.

Early childhood education staff had a lot of experience with multiprofessional cooperation as part of children's rehabilitation: different roles and teamwork were described and there were also challenges in the implementation of cooperation. The respectful atmosphere and the structures of cooperation were felt to enable the realization of multi-professional cooperation. Early childhood education personnel would develop multiprofessional cooperation by increasing the planning of cooperation and the coordination of child support measures. In addition, it was felt that the child's participation in multiprofessional cooperation should be strengthened.

Multiprofessional cooperation needs management and development work always in the context where it is done. At the management and employee level, increasing knowledge and training about the methods and importance of multi-professional collaboration in early childhood education as part of children's rehabilitation, would strengthen its implementation. As well, dialogue between different actors should be developed in a multidisciplinary and multi-professional manner.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste