Nepsytietoa amikseen: yhteiskehittämällä tukea henkilöstölle neurokirjon opiskelijoiden ohjaamiseen
Hahka, Marika; Selkosmaa, Sirkku (2024)
Hahka, Marika
Selkosmaa, Sirkku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121234944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121234944
Tiivistelmä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastoraportin mukaan ADHD-diagnoosit ovat yleistyneet merkittävästi 7–17-vuotiailla lapsilla ja nuorilla Suomessa vuosien 2015–2022 aikana. Myös muiden neuropsykiatristen diagnoosien määrä on kasvanut, ja monella yksilöllä voi esiintyä useampia neuropsykiatrisia ja mielenterveyteen liittyviä haasteita. Näihin liittyvät toimintakyvyn ongelmat voivat heijastua etenkin oppimiseen ja opiskelukykyyn.
Toisella asteella opiskeluhuollossa on havaittu neuropsykiatristen haasteiden olevan yleisiä opiskelijoiden keskuudessa. Haasteet ovat tulleet näkyviksi monialaisessa yhteistyössä opetus henkilöstön kanssa. Opettajat ovat tuoneet esille toivettaan saada lisää tietoa, ja taitoja voidakseen huomioida paremmin neurokirjon opiskelijoita opetustilanteissa. Ammatilliseen opettajakoulutukseen kuuluu usein valinnaisia erityispedagogiikan opintoja, joiden laajuus ja sisältö vaihtelevat oppilaitoksesta toiseen. Tästä johtuen toisella asteella opettajilla ei ole perusopetuksen kaltaisia resursseja erityisen tuen antamiseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena yhteiskehittämishankkeena Stadin ammattiopiston erään oppimisyhteisön kanssa. Tavoitteena oli löytää keinoja, joilla opettajat voisivat tunnistaa ja tukea paremmin neurokirjon opiskelijoita sekä ohjata heidän opiskeluaan. Tarkoituksena oli koota tietopaketti henkilöstölle opetustyön tueksi. Työ toteutettiin yhteistyössä opetushenkilöstön kanssa Learning cafe -menetelmää ja restoratiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Mitä tarvitset voidaksesi tukea ja ohjata paremmin neurokirjon opiskelijoita?”
Opinnäytetyön tulosten mukaan opettajat tarvitsivat lisätietoa neuropsykiatrisista häiriöistä sekä käytännönläheisiä tukikeinoja neurokirjon opiskelijoiden oppimisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi, jotta opiskelu ja valmistuminen olisivat saavutettavissa mahdollisista haasteista huolimatta. Opettajat toivoivat myös lisäresursseja oppilaitokselta, kuten lisää aikaa, apuvälineitä ja lisähenkilöstöä. Yhteiskehittämisen tuotoksena laadittiin nepsy-opas henkilöstön käyttöön opiskelijoiden ohjaamisen tueksi.
Toisella asteella opiskeluhuollossa on havaittu neuropsykiatristen haasteiden olevan yleisiä opiskelijoiden keskuudessa. Haasteet ovat tulleet näkyviksi monialaisessa yhteistyössä opetus henkilöstön kanssa. Opettajat ovat tuoneet esille toivettaan saada lisää tietoa, ja taitoja voidakseen huomioida paremmin neurokirjon opiskelijoita opetustilanteissa. Ammatilliseen opettajakoulutukseen kuuluu usein valinnaisia erityispedagogiikan opintoja, joiden laajuus ja sisältö vaihtelevat oppilaitoksesta toiseen. Tästä johtuen toisella asteella opettajilla ei ole perusopetuksen kaltaisia resursseja erityisen tuen antamiseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena yhteiskehittämishankkeena Stadin ammattiopiston erään oppimisyhteisön kanssa. Tavoitteena oli löytää keinoja, joilla opettajat voisivat tunnistaa ja tukea paremmin neurokirjon opiskelijoita sekä ohjata heidän opiskeluaan. Tarkoituksena oli koota tietopaketti henkilöstölle opetustyön tueksi. Työ toteutettiin yhteistyössä opetushenkilöstön kanssa Learning cafe -menetelmää ja restoratiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Mitä tarvitset voidaksesi tukea ja ohjata paremmin neurokirjon opiskelijoita?”
Opinnäytetyön tulosten mukaan opettajat tarvitsivat lisätietoa neuropsykiatrisista häiriöistä sekä käytännönläheisiä tukikeinoja neurokirjon opiskelijoiden oppimisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi, jotta opiskelu ja valmistuminen olisivat saavutettavissa mahdollisista haasteista huolimatta. Opettajat toivoivat myös lisäresursseja oppilaitokselta, kuten lisää aikaa, apuvälineitä ja lisähenkilöstöä. Yhteiskehittämisen tuotoksena laadittiin nepsy-opas henkilöstön käyttöön opiskelijoiden ohjaamisen tueksi.