Markkinointisuunnitelma B2B-verkkokaupalle
Koivisto, Emilia (2024)
Koivisto, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235306
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käytännönläheinen markkinointisuunnitelma uudelle B2B-verkkokaupalle. Tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja voi kasvattaa verkkokaupan tunnettuutta ja kävijäliikennettä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja se koostui teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin B2B-markkinoinnin erityispiirteitä ja markkinoinnin suunnittelua erilaisten markkinoinnin mallien avulla. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin ajankohtaista alan kirjallisuutta, artikkeleja ja oppaita.
Toiminnallisessa osuudessa laadittiin SOSTAC®-suunnittelumallia mukaillen markkinointisuunnitelma, jossa otettiin huomioon markkinoinnin nykytila, tavoitteet, toimenpiteet, kanavat ja seuranta.
Työn tuloksena oli selkeä markkinointisuunnitelma, jota hyödyntäen toimeksiantajayritys voi jatkossa kehittää ja toteuttaa B2B-verkkokaupan markkinointiviestintää.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja se koostui teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin B2B-markkinoinnin erityispiirteitä ja markkinoinnin suunnittelua erilaisten markkinoinnin mallien avulla. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin ajankohtaista alan kirjallisuutta, artikkeleja ja oppaita.
Toiminnallisessa osuudessa laadittiin SOSTAC®-suunnittelumallia mukaillen markkinointisuunnitelma, jossa otettiin huomioon markkinoinnin nykytila, tavoitteet, toimenpiteet, kanavat ja seuranta.
Työn tuloksena oli selkeä markkinointisuunnitelma, jota hyödyntäen toimeksiantajayritys voi jatkossa kehittää ja toteuttaa B2B-verkkokaupan markkinointiviestintää.