Myyntilaskutusprosessin nykytila yrityksessä X ja kehitysehdotukset
Muilu, Annina (2024)
Muilu, Annina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335560
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajayrityksen tarpeesta kehittää myyntilaskutusprosessia. Toimeksiantajana oli tietotekniikan alalla toimiva yritys, joka tarjoaa monipuolisesti erilaisia tietotekniikan palveluja ja tuotteita asiakkailleen.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tavoitteena oli kartoittaa nykyinen myyntilaskutusprosessi, tunnistaa sen ongelmalliset ja tehottomat vaiheet sekä ehdottaa kehitystoimenpiteitä prosessin parantamiseksi.
Kehitystyön tiedonkeruu toteutettiin havainnoimalla ja haastattelemalla yrityksen henkilöstöä. Työn tuloksena toimeksiantajalle saatiin parempi ymmärrys nykyisestä myyntilaskutusprosessista ja kehitysehdotuksia, joiden avulla prosessia voidaan parantaa. Parannuksia voidaan toteuttaa muun muassa prosessin automatisoinnilla ja tarpeettomien työvaiheiden poistamisella.
Kehitystyön tuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia, kuten ohjeistusten selkeyttäminen, järjestelmien tehokkaampi käyttö, integraatioiden hyödyntäminen järjestelmien välisessä tietoliikenteessä ja kontrollien lisääminen prosessiin. Näiden avulla yritys voi tehostaa tulevaisuudessa laskutusprosessia.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tavoitteena oli kartoittaa nykyinen myyntilaskutusprosessi, tunnistaa sen ongelmalliset ja tehottomat vaiheet sekä ehdottaa kehitystoimenpiteitä prosessin parantamiseksi.
Kehitystyön tiedonkeruu toteutettiin havainnoimalla ja haastattelemalla yrityksen henkilöstöä. Työn tuloksena toimeksiantajalle saatiin parempi ymmärrys nykyisestä myyntilaskutusprosessista ja kehitysehdotuksia, joiden avulla prosessia voidaan parantaa. Parannuksia voidaan toteuttaa muun muassa prosessin automatisoinnilla ja tarpeettomien työvaiheiden poistamisella.
Kehitystyön tuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia, kuten ohjeistusten selkeyttäminen, järjestelmien tehokkaampi käyttö, integraatioiden hyödyntäminen järjestelmien välisessä tietoliikenteessä ja kontrollien lisääminen prosessiin. Näiden avulla yritys voi tehostaa tulevaisuudessa laskutusprosessia.