Tekoälyn hyödyntäminen B2C -verkkokaupassa : miten tekoäly voi parantaa asiakaskokemusta ja tehostaa toimintaa verkkokaupassa
Dahlqvist, Aleksandra (2024)
Dahlqvist, Aleksandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335702
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventyä tekoälyn hyödyntämiseen kuluttajapuolen verkkokaupassa. Työssä käsitellään sitä, kuinka tekoälyn avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta sekä tehostaa verkkokaupan toimintaa.
Teoriaosuudessa perehdytään tekoälyn menetelmiin ja perusteisiin, verkkokauppa toiminnan perusteisiin ja keskeisiin haasteisiin. Jonka jälkeen käydään läpi tekoälyn yleisiä hyötyjä kuluttajapuolen verkkokaupassa niin asiakaskokemuksen parantamisessa sekä toiminnan tehostamisessa.
Opinnäytetyön sisältyi kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin menetelmänä puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelukysymykset suunniteltiin teoriaosuuden pohjalta. Haastateltavat olivat henkilöitä jotka työskentelevät eri osastoilla kuluttajapuolen verkkokaupassa. Suurin osa haastatteluista toteutettiin etänä Teamsin kautta, mutta yksi haastattelu tehtiin kasvotusten. Haastateltavat toivoivat olevansa anonyymejä, mutta heidän roolit on paljastettu.
Teoriaosuudessa perehdytään tekoälyn menetelmiin ja perusteisiin, verkkokauppa toiminnan perusteisiin ja keskeisiin haasteisiin. Jonka jälkeen käydään läpi tekoälyn yleisiä hyötyjä kuluttajapuolen verkkokaupassa niin asiakaskokemuksen parantamisessa sekä toiminnan tehostamisessa.
Opinnäytetyön sisältyi kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin menetelmänä puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelukysymykset suunniteltiin teoriaosuuden pohjalta. Haastateltavat olivat henkilöitä jotka työskentelevät eri osastoilla kuluttajapuolen verkkokaupassa. Suurin osa haastatteluista toteutettiin etänä Teamsin kautta, mutta yksi haastattelu tehtiin kasvotusten. Haastateltavat toivoivat olevansa anonyymejä, mutta heidän roolit on paljastettu.