Rekrytointiprosessin kehittäminen yrityksessä X
Koivunen, Karoliina (2024)
Koivunen, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636087
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida ja kehittää yritys X:n rekrytointiprosessia. Tavoitteena oli parantaa prosessin tehokkuutta ja hakijakokemusta sekä tuottaa käytännönlä heisiä kehitysehdotuksia, joilla voidaan tukea yrityksen pitkän aikavälin rekrytointistrategiaa.
Opinnäytetyön tulokset hyödyttävät erityisesti toimeksiantajayritystä, joka voi niiden avulla vahvistaa rekrytointikäytäntöjään ja tehostaa kilpailukykyään työmarkkinoilla. Kehittämistehtävänä oli selvittää rekrytointiprosessin keskeiset ongelmakohdat ja löytää konkreettisia ratkaisuehdotuksia niihin. Työn keskeinen tutkimuskysymys kuului: Miten rekry tointiprosessia voidaan kehittää siten, että se vastaa yrityksen tarpeisiin ja tarjoaa hakijoille positiivisen kokemuksen?
Tietoperustassa käsiteltiin rekrytoinnin tärkeimpiä osa-alueita, kuten rekrytointikanavia, strategista suunnittelua, hakijoiden arviointimenetelmiä ja työnantajabrändäystä. Erityistä huo miota kiinnitettiin viestinnän merkitykseen ja työnantajamielikuvan houkuttelevuuteen. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä, kuten puolistrukturoituja haastatteluja ja
benchmarking-analyysiä.
Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan henkilöä, mukaan lukien yrityksen sisäisiä esihenkilöitä ja HR-asiantuntijoita saman konsernin muista yrityksistä. Näiden avulla tunnistettiin prosessin suurimmat haasteet, kuten resurssi- ja ajankäytön puutteet, jotka haittasivat rekrytointiprosessin sujuvuutta ja hakijakokemusta. Benchmarking tarjosi näkemyksiä hyväksi todetuista käytännöistä, kuten digitaalisten työkalujen hyödyntämisestä ja standardoitujen prosessien luomisesta.
Keskeisissä tuloksissa nousi esiin tarve parantaa viestintää hakijoiden kanssa, selkeyttää rekrytointivaiheiden organisointia ja vahvistaa työnantajamielikuvaa. Opinnäytetyön lopputuloksena laadittiin kehittämissuunnitelma, jossa esitetään konkreettisia ehdotuksia, kuten rekrytointikanavien monipuolistaminen, esihenkilöiden kouluttaminen ja digitaalisten työkalujen käytön laajentaminen. Nämä toimenpiteet tähtäävät prosessin tehokkuuden lisäämiseen, hakijakokemuksen parantamiseen ja yrityksen houkuttelevuuden vahvistamiseen työmarkkinoilla.
Opinnäytetyön tulokset hyödyttävät erityisesti toimeksiantajayritystä, joka voi niiden avulla vahvistaa rekrytointikäytäntöjään ja tehostaa kilpailukykyään työmarkkinoilla. Kehittämistehtävänä oli selvittää rekrytointiprosessin keskeiset ongelmakohdat ja löytää konkreettisia ratkaisuehdotuksia niihin. Työn keskeinen tutkimuskysymys kuului: Miten rekry tointiprosessia voidaan kehittää siten, että se vastaa yrityksen tarpeisiin ja tarjoaa hakijoille positiivisen kokemuksen?
Tietoperustassa käsiteltiin rekrytoinnin tärkeimpiä osa-alueita, kuten rekrytointikanavia, strategista suunnittelua, hakijoiden arviointimenetelmiä ja työnantajabrändäystä. Erityistä huo miota kiinnitettiin viestinnän merkitykseen ja työnantajamielikuvan houkuttelevuuteen. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä, kuten puolistrukturoituja haastatteluja ja
benchmarking-analyysiä.
Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan henkilöä, mukaan lukien yrityksen sisäisiä esihenkilöitä ja HR-asiantuntijoita saman konsernin muista yrityksistä. Näiden avulla tunnistettiin prosessin suurimmat haasteet, kuten resurssi- ja ajankäytön puutteet, jotka haittasivat rekrytointiprosessin sujuvuutta ja hakijakokemusta. Benchmarking tarjosi näkemyksiä hyväksi todetuista käytännöistä, kuten digitaalisten työkalujen hyödyntämisestä ja standardoitujen prosessien luomisesta.
Keskeisissä tuloksissa nousi esiin tarve parantaa viestintää hakijoiden kanssa, selkeyttää rekrytointivaiheiden organisointia ja vahvistaa työnantajamielikuvaa. Opinnäytetyön lopputuloksena laadittiin kehittämissuunnitelma, jossa esitetään konkreettisia ehdotuksia, kuten rekrytointikanavien monipuolistaminen, esihenkilöiden kouluttaminen ja digitaalisten työkalujen käytön laajentaminen. Nämä toimenpiteet tähtäävät prosessin tehokkuuden lisäämiseen, hakijakokemuksen parantamiseen ja yrityksen houkuttelevuuden vahvistamiseen työmarkkinoilla.