Urheiluseuran kumppanuusmyynnin kehittäminen
Huuskonen, Petteri (2024)
Huuskonen, Petteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636149
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia katsojademografiaa tutkivan kyselyn tuloksien hyödyntämistä urheiluseuran yhteistyökumppanuuksien myymisessä ja myynnin kehittämisestä tulosten avulla. Opinnäytetyössä syvennytään käytettyyn tutkimusmenetelmään, mitä sillä on saavutettu, sekä paneudutaan syvemmin kyselyn tuloksiin ja siihen, miten niitä voidaan hyödyntää myyntiprosessin aikana. Opinnäytetyössä paneudutaan myös siihen, miten tutkimustuloksien avulla pystyttiin kehittämään jo olemassa olevaa myyntiprosessia.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin verkkolomakekyselyä. Kysely suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella, Kyselyn toteutti urheiluseuran yhteistyökumppani, joka on erikoistunut tapahtuma-alalla vastaavien tutkimusten toteuttamiseen. Kysely lähetettiin yhteensä sähköpostitse tuhansille vastaanottajille ja vastausprosentiksi saatiin 6 %, kun vastaajia oli yhteensä 504 vastaajaa. Kysely oli myös löydettävissä urheiluseuran sosiaalisen median kanavilta.
Kyselyn tuloksista saatiin selkeää dataa siitä, minkälainen on keskimäärin urheiluseuran X kotiotteluissa paikan päällä käyvä katsoja, minkälainen on heidän ostokäyttäytymisensä, sekä katsojan taustat. Kyselyssä selvitettiin myös katsojien mielipiteitä tapahtumasta, markkinoinnista ja viestinnästä, sekä fanituotteista. Tutkimuksessa käytiin myös läpi urheiluseuran kumppaneita ja heidän tunnettuuttaan kohderyhmän keskuudessa. Tätä dataa pystytään hyödyntämään urheiluseuran kumppanuusmyynnissä, kun halutaan viestiä mahdolliselle tulevalle kumppanille siitä, minkälaiselle kohdeyleisölle heidän palvelunsa tulevat saataville, tai markkinointiyhteistyöhön liittyen minkälaiselle yleisölle heidän mainoksensa tulee näkyviin. Jo käydyissä kumppanineuvotteluissa on hyödynnetty dataa myyntiesitysten aikana. Tuloksista muodostettiin katsojademografia sivu urheiluseuran kumppanuusesitteeseen, joka käydään läpi tapaamisten aikana.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin verkkolomakekyselyä. Kysely suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella, Kyselyn toteutti urheiluseuran yhteistyökumppani, joka on erikoistunut tapahtuma-alalla vastaavien tutkimusten toteuttamiseen. Kysely lähetettiin yhteensä sähköpostitse tuhansille vastaanottajille ja vastausprosentiksi saatiin 6 %, kun vastaajia oli yhteensä 504 vastaajaa. Kysely oli myös löydettävissä urheiluseuran sosiaalisen median kanavilta.
Kyselyn tuloksista saatiin selkeää dataa siitä, minkälainen on keskimäärin urheiluseuran X kotiotteluissa paikan päällä käyvä katsoja, minkälainen on heidän ostokäyttäytymisensä, sekä katsojan taustat. Kyselyssä selvitettiin myös katsojien mielipiteitä tapahtumasta, markkinoinnista ja viestinnästä, sekä fanituotteista. Tutkimuksessa käytiin myös läpi urheiluseuran kumppaneita ja heidän tunnettuuttaan kohderyhmän keskuudessa. Tätä dataa pystytään hyödyntämään urheiluseuran kumppanuusmyynnissä, kun halutaan viestiä mahdolliselle tulevalle kumppanille siitä, minkälaiselle kohdeyleisölle heidän palvelunsa tulevat saataville, tai markkinointiyhteistyöhön liittyen minkälaiselle yleisölle heidän mainoksensa tulee näkyviin. Jo käydyissä kumppanineuvotteluissa on hyödynnetty dataa myyntiesitysten aikana. Tuloksista muodostettiin katsojademografia sivu urheiluseuran kumppanuusesitteeseen, joka käydään läpi tapaamisten aikana.