Tiedolla johtaminen ja sen kehittäminen yritystoiminnassa: case: Yritys X
Vähäjylkkä, Hannes (2024)
Vähäjylkkä, Hannes
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi henkilöstöpalveluja tarjoavan yritys X:n tarpeesta kehittää heidän tiedolla johtamisen järjestelmäänsä osana strategista ja operatiivista toimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Yritys X:n tiedolla johtamisen järjestelmää ja tutkia, että mitä mahdollisuuksia ja kehittämiskohtia Yritys X:llä oli tiedolla johtamiseen liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli paitsi lisätä Yritys X:n kahden yrittäjän tietoa tiedolla johtamisen hyödyistä liiketoiminnassa myös luoda tiedolla johtamisen malli yrityksen johtamisen ja päätöksenteon tueksi.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli katsaus tiedolla johtamisen kokonaisuuteen, sen hyötyihin ja haasteisiin sekä datan eri vaiheisiin kohti tietoa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua eli teema-haastattelua. Opinnäytetyössä tutkittiin kohdeyrityksen nykytilannetta ja heidän tämänhetkistä tiedolla johtamisen käytäntöjään. Tämän jälkeen tutkittiin, että miten tiedolla johtamisen potentiaalia yrityksellä on. Tutkimuksen pohjalta luotiin kehitysehdotukset yrityksen käyttöön.
Tässä opinnäytetyössä tuloksena syntyi kehitysehdotuksena kohdeyritykselle tiedolla johtamisen malli, jota kohdeyritys voi halutessaan hyödyntää päätöksiä tehtäessä. Johtopäätöksenä todettiin, että kohdeyrityksellä oli jonkin verran kehitettävää heidän tiedolla johtamisen järjestelmässään, pääpainona päätöksenteko asiakashallintaan ja asiakasmarkkinointiin pohjautuen numeeriseen faktatietoon yritystoiminnasta.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli katsaus tiedolla johtamisen kokonaisuuteen, sen hyötyihin ja haasteisiin sekä datan eri vaiheisiin kohti tietoa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua eli teema-haastattelua. Opinnäytetyössä tutkittiin kohdeyrityksen nykytilannetta ja heidän tämänhetkistä tiedolla johtamisen käytäntöjään. Tämän jälkeen tutkittiin, että miten tiedolla johtamisen potentiaalia yrityksellä on. Tutkimuksen pohjalta luotiin kehitysehdotukset yrityksen käyttöön.
Tässä opinnäytetyössä tuloksena syntyi kehitysehdotuksena kohdeyritykselle tiedolla johtamisen malli, jota kohdeyritys voi halutessaan hyödyntää päätöksiä tehtäessä. Johtopäätöksenä todettiin, että kohdeyrityksellä oli jonkin verran kehitettävää heidän tiedolla johtamisen järjestelmässään, pääpainona päätöksenteko asiakashallintaan ja asiakasmarkkinointiin pohjautuen numeeriseen faktatietoon yritystoiminnasta.