Hyvinvointitapahtuman järjestäminen ja sen vaikutukset osallistujien hyvinvointiin, Case: Sektorin hyvinvointitapahtuma
Koistinen, Camilla; Salonen, Tuuli (2024)
Koistinen, Camilla
Salonen, Tuuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli hyvinvointitapahtuman suunnittelu ja järjestäminen sekä sen vaikutukset osallistujien kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tapahtuman tarkoituksena oli edistää osallistujien fyysistä, henkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä luoda mieleenpainuva asiakaskokemus. Päätavoitteena oli lisätä osallistujien kokonaisvaltaista hyvinvointia monialaisesti ja vahvistaa tapahtumapaikan kaikkien toimijoiden näkyvyyttä. Tapahtuma järjestettiin 14.9.2024 Kauppakeskus Sektorissa Kuopiossa, jossa tapahtumien järjestäminen oli uutta. Tapahtuma suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Hyvinvointitapahtuman suunnittelussa hyödynnettiin asiakaskokemuksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin teoreettisia näkökulmia. Tapahtuman ohjelma sisälsi monipuolisesti luentoja, työpajoja, liikunta-aktiviteetteja sekä hyvinvointiyrittäjien pisteitä. Palautekyselyn avulla kerättiin tietoa tapahtuman onnistumisesta sekä sen vaikutuksista osallistujien hyvinvointiin. Tapahtumaan osallistui noin 70 henkilöä, joista 39 vastasi kyselyyn. Tulokset analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että 78,9 % vastaajista koki tapahtuman vaikuttaneen myönteisesti heidän hyvinvointiinsa ja 55,3 % ilmoitti aikovansa toteuttaa konkreettisia muutoksia arjessaan tapahtuman inspiroimana. Osallistujien palaute korosti erityisesti ohjelman monipuolisuutta ja inspiroivaa ilmapiiriä. Kehityskohteina nousivat esille sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. Johtopäätöksinä todettiin, että hyvinvointitapahtumat ovat tehokkaita keinoja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia ja asiakaskokemusta, mutta niiden suunnittelussa tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota osallistujien välisen vuorovaikutuksen tukemiseen ja tilojen käytön selkeyttämiseen. Jatkotutkimuksissa voisi syventää hyvinvointitapahtumien pitkäaikaisia vaikutuksia ja niiden roolia yhteiskunnan hyvinvoinnin edistämisessä.
Hyvinvointitapahtuman suunnittelussa hyödynnettiin asiakaskokemuksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin teoreettisia näkökulmia. Tapahtuman ohjelma sisälsi monipuolisesti luentoja, työpajoja, liikunta-aktiviteetteja sekä hyvinvointiyrittäjien pisteitä. Palautekyselyn avulla kerättiin tietoa tapahtuman onnistumisesta sekä sen vaikutuksista osallistujien hyvinvointiin. Tapahtumaan osallistui noin 70 henkilöä, joista 39 vastasi kyselyyn. Tulokset analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että 78,9 % vastaajista koki tapahtuman vaikuttaneen myönteisesti heidän hyvinvointiinsa ja 55,3 % ilmoitti aikovansa toteuttaa konkreettisia muutoksia arjessaan tapahtuman inspiroimana. Osallistujien palaute korosti erityisesti ohjelman monipuolisuutta ja inspiroivaa ilmapiiriä. Kehityskohteina nousivat esille sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. Johtopäätöksinä todettiin, että hyvinvointitapahtumat ovat tehokkaita keinoja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia ja asiakaskokemusta, mutta niiden suunnittelussa tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota osallistujien välisen vuorovaikutuksen tukemiseen ja tilojen käytön selkeyttämiseen. Jatkotutkimuksissa voisi syventää hyvinvointitapahtumien pitkäaikaisia vaikutuksia ja niiden roolia yhteiskunnan hyvinvoinnin edistämisessä.