Raseko Talot : tuotebrändin kehitystyö
Linkoala, Petri (2024)
Linkoala, Petri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636357
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli selvittää ja kehittää Raision seudun koulutuskuntayhtymän arvoille sopivaa rakennuttamisen arvo-ohjauksen mallia, jonka avulla pyritään saavuttamaan pientalorakentamisen ympäristövastuullista rakentamista ja lisätä valmiin tuotteen laatuluottamusta. Rakennuttamisen tuotebrändin kehittämisellä tavoitellaan Rasekolle lisää arvostusta ja kilpailukykyä rakennusalan vaikuttajana. Kehitystyö voi ohjata rakennustuotteen arvopohjaista suunnittelua ja toimia rakennustuotannon tukena. Tässä työssä etsitään tietoutta ammattiopistona toteutettavan rakennustuotteen arvostuksen lisäykselle ja halutaan kehittää Rasekon rakennuttamisen arvoidentiteettiä.
Tuotebrändin pyrkimyksenä on löytää toimintamalli, joka vahvistaisi Raision seudun koulutuskuntayhtymän tunnettuutta vastuullisena tulevaisuuden rakentajana. Rakentamisen luottamusta herättävät arvot ja merkitykset on pyritty löytämään tarkastelemalla suunnittelun ohjauksen arvomaailmaa, pientalorakentamista Suomessa sekä ymmärtämällä vastuullisen ja luotettavan brändin osatekijät. Toimintatutkimuksen menetelmät pohjautuvat edellä mainittujen teorioiden näkemyksiin ja niiden pohdintoihin sekä rakennuttamisen kehitystyön eri kumppani asiantuntijoiden mielipiteisiin. Tällä kehitystyöllä etsitään perusteita organisaation pientalotuotannon rakennuttamisen arvo-ohjaukselle. The purpose of this work is to explore and develop a value-based construction model aligned with the principles of the Raisio Region Educational Consortium. This model aims to promote environmentally responsible construction in the building of family houses and enhance trust in the quality of the final construction product. Its primary objectives include elevating Raseko's reputation and competitiveness as a key player in the construction industry, guiding value-based product design, and supporting construction production processes. Additionally, this work seeks to gather insights to increase recognition of a construction product developed within a vocational education context and to contribute to the development of Raseko's construction identity.
The goal of the product brand is to establish an operational model that strengthens the recognition of the Raisio Region Educational Consortium as a responsible and forward-thinking builder. Efforts to identify trustworthy values and meanings in construction were based on analyzing the value framework of design guidance, studying family home construction in Finland, and understanding the elements of a responsible and reliable brand. The action research methods employed draw from the insights and reflections of these theories, as well as the opinions of various expert partners involved in the development process. This study aims to provide a solid foundation for value-based management in the organization's family houses construction projects.
Tuotebrändin pyrkimyksenä on löytää toimintamalli, joka vahvistaisi Raision seudun koulutuskuntayhtymän tunnettuutta vastuullisena tulevaisuuden rakentajana. Rakentamisen luottamusta herättävät arvot ja merkitykset on pyritty löytämään tarkastelemalla suunnittelun ohjauksen arvomaailmaa, pientalorakentamista Suomessa sekä ymmärtämällä vastuullisen ja luotettavan brändin osatekijät. Toimintatutkimuksen menetelmät pohjautuvat edellä mainittujen teorioiden näkemyksiin ja niiden pohdintoihin sekä rakennuttamisen kehitystyön eri kumppani asiantuntijoiden mielipiteisiin. Tällä kehitystyöllä etsitään perusteita organisaation pientalotuotannon rakennuttamisen arvo-ohjaukselle.
The goal of the product brand is to establish an operational model that strengthens the recognition of the Raisio Region Educational Consortium as a responsible and forward-thinking builder. Efforts to identify trustworthy values and meanings in construction were based on analyzing the value framework of design guidance, studying family home construction in Finland, and understanding the elements of a responsible and reliable brand. The action research methods employed draw from the insights and reflections of these theories, as well as the opinions of various expert partners involved in the development process. This study aims to provide a solid foundation for value-based management in the organization's family houses construction projects.