Brändin merkitys kosmetiikkaa ostettaessa
Mytty, Veera (2024)
Mytty, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitkä valintakriteerit vaikuttavat kuluttajien ostopäätökseen kosmetiikkaa ostettaessa, ja etenkin miten suuri merkitys brändillä siihen on. Ostopäätökseen vaikuttavat monet eri tekijät, ja niiden tekemiseen vaikuttavat sosiaalisessa mediassa näkyvät trendit sekä omat mielikuvat. Tämä on myös brändien kannalta tärkeää, pysyä trendeissä mukana sekä tuoda tuotteita markkinoille kuluttajien tarpeeseen.
Opinnäytetyö kostuu tietoperustasta sekä tutkimusosiosta. Tietoperustassa tutkitaan kosmetiikkamarkkinoita trendien sekä korealaisen kosmetiikan kautta. Näiden lisäksi tutkitaan myös kuluttajakäyttäytymistä sekä brändin merkitystä kosmetiikassa.
Opinnäytetyössä toteutettiin teemahaastattelu tukemaan tietoperustassa selvinneitä tuloksia, jotta saadaan konkreettisia näkemyksiä sekä esimerkkejä aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että tärkeimpiin valintakriteereihin kuuluvat hinta, arvostelut, brändi sekä tuotteen tehokkuus. TikTokin myötä koko ajan tulee uusia hypetettyjä kosmetiikkatuotteita, jonka vuoksi kuluttajat testailevat paljon eri brändejä. Kuitenkin tuttuun brändiin on helppo palata, kun ostetaan jotain tiettyä tuotetta uudelleen.
Opinnäytetyö kostuu tietoperustasta sekä tutkimusosiosta. Tietoperustassa tutkitaan kosmetiikkamarkkinoita trendien sekä korealaisen kosmetiikan kautta. Näiden lisäksi tutkitaan myös kuluttajakäyttäytymistä sekä brändin merkitystä kosmetiikassa.
Opinnäytetyössä toteutettiin teemahaastattelu tukemaan tietoperustassa selvinneitä tuloksia, jotta saadaan konkreettisia näkemyksiä sekä esimerkkejä aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että tärkeimpiin valintakriteereihin kuuluvat hinta, arvostelut, brändi sekä tuotteen tehokkuus. TikTokin myötä koko ajan tulee uusia hypetettyjä kosmetiikkatuotteita, jonka vuoksi kuluttajat testailevat paljon eri brändejä. Kuitenkin tuttuun brändiin on helppo palata, kun ostetaan jotain tiettyä tuotetta uudelleen.