Korjaamoprosessin kehittäminen vauriokorjaamolla
Lång, Elmo (2024)
Lång, Elmo
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736514
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä kehitettävää löytyy vauriokorjaamon prosesseista. Tutkimuksessa hyödynnettiin laaja-alaisesti eri lean-menetelmiä. Vauriokorjaamon toiminnan eri vaiheista löydettiin hukkia ja pullonkauloja, joiden kehittämiseen luotiin parannusideoita. Lisäksi vauriokorjaamon toimintoja kehitettiin 5S-menetelmän avulla. Työ tehtiin Autoklinikka-yhtiöt Oy:lle.
Teoriaosuudessa käsiteltiin leania yleisesti, 5S-menetelmää, hukan eri muotoja, kolmea luonnonlakia kuten Littlen laki, pullonkaulojen laki ja vaihtelun laki sekä muutamaa muuta leaniin liittyvää menetelmää. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin eri tutkimusmenetelmien edut, ominaispiirteet ja eroavaisuudet. Tiedonhaussa hyödynnettiin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja verkkodokumentteja.
Tutkimusosuudessa tehtiin havaintoja pääasiassa Hyvinkään Autoklinikalla, jossa työskentelen työnjohtajana. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Lisäksi kaikille yrityksen työnjohtajille lähetettiin kysely, johon vastasi yhteensä 48 työnjohtajaa. Kyselylomake kattoi 30 kysymystä työnjohtajan toimenkuvasta ja työympäristöstä. Kysymyksissä käsiteltiin muun muassa vahinkotarkastusta, varaosaprosessia ja vauriokorjaamon tilojen riittävyyttä.
Tutkimuksen tuloksena useasta prosessista havaittiin hukan aiheuttajia, pullonkauloja ja eroavaisuuksia työtavoissa. Hukkaa havaittiin aiheutuvan muun muassa henkilöiden työajoista, korjaamon layoutista ja virheellisistä työtavoista. Näiden syitä pohdittiin opinnäytetyössä laajasti ja prosessien eri vaiheisiin luotiin kehitysideoita. Pohdinnassa ja kehitysideoissa hyödynnettiin leanin menetelmiä, omia havaintoja ja kyselytutkimuksen vastauksia. Osa kehitysideoista otettiin käyttöön opinnäytetyön kirjoittamisen aikana. Muun muassa asiakaspalvelutila ja varaosavarasto päivitettiin 5S-menetelmää hyödyntäen. Osaa kehitysideoista on tarkoitus hyödyntää tulevaisuuden toiminnassa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin leania yleisesti, 5S-menetelmää, hukan eri muotoja, kolmea luonnonlakia kuten Littlen laki, pullonkaulojen laki ja vaihtelun laki sekä muutamaa muuta leaniin liittyvää menetelmää. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin eri tutkimusmenetelmien edut, ominaispiirteet ja eroavaisuudet. Tiedonhaussa hyödynnettiin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja verkkodokumentteja.
Tutkimusosuudessa tehtiin havaintoja pääasiassa Hyvinkään Autoklinikalla, jossa työskentelen työnjohtajana. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Lisäksi kaikille yrityksen työnjohtajille lähetettiin kysely, johon vastasi yhteensä 48 työnjohtajaa. Kyselylomake kattoi 30 kysymystä työnjohtajan toimenkuvasta ja työympäristöstä. Kysymyksissä käsiteltiin muun muassa vahinkotarkastusta, varaosaprosessia ja vauriokorjaamon tilojen riittävyyttä.
Tutkimuksen tuloksena useasta prosessista havaittiin hukan aiheuttajia, pullonkauloja ja eroavaisuuksia työtavoissa. Hukkaa havaittiin aiheutuvan muun muassa henkilöiden työajoista, korjaamon layoutista ja virheellisistä työtavoista. Näiden syitä pohdittiin opinnäytetyössä laajasti ja prosessien eri vaiheisiin luotiin kehitysideoita. Pohdinnassa ja kehitysideoissa hyödynnettiin leanin menetelmiä, omia havaintoja ja kyselytutkimuksen vastauksia. Osa kehitysideoista otettiin käyttöön opinnäytetyön kirjoittamisen aikana. Muun muassa asiakaspalvelutila ja varaosavarasto päivitettiin 5S-menetelmää hyödyntäen. Osaa kehitysideoista on tarkoitus hyödyntää tulevaisuuden toiminnassa.