Luonnon henkiin herättäminen : luontoympäristön korostaminen elokuvauksen keinoin lyhytelokuvassa Ja Tomust’ Alkaa Avaruus
Pellikka, Iisa (2024)
Pellikka, Iisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736632
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii luonnon roolia elokuvassa, sekä visuaalisia keinoja, joilla luonto voidaan tuoda merkitykselliseksi osaksi kerrontaa. Työssä tarkastellaan, miten elokuvauksen keinot korostavat luonnon roolia lyhytelokuvassa Ja Tomust’ Alkaa Avaruus. Lisäksi työssä pohditaan ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia elokuvakerronnan välineenä.
Tutkimus pohjautuu taiteelliseen tutkimukseen ja visuaaliseen analyysiin. Vertailukohteina toimivat Andrei Tarkovskin Peili (1975) ja Stalker (1979), Terrence Malickin The Tree of Life (2011) ja Luca Guadagninon Call Me by Your Name (2017), joiden visuaaliset ratkaisut tarjosivat näkökulmia luonnon esittämiseen ja käyttämiseen kerronnassa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin elokuvauksesta, elokuvataiteesta ja tilasta kirjoitettua kirjallisuutta, joka tuki analyysiä siitä, miten luontoa voidaan käyttää elokuvan teemojen ilmaisemiseksi ja hahmojen tunteiden visualisoimiseksi.
Työprosessi nosti esiin elokuvauksen keinoja, joiden avulla luonto voidaan esittää elokuvassa tarinan kokonaisuutta tukevana elementtinä. Lyhytelokuvassa Ja Tomust’ Alkaa Avaruus nämä keinot rakensivat vuorovaikutusta luonnon ja hahmojen välille, jolloin luonto ei jäänyt pelkäksi taustaksi, vaan toimi merkityksellisenä osana elokuvan kerrontaa.
Tutkimus pohjautuu taiteelliseen tutkimukseen ja visuaaliseen analyysiin. Vertailukohteina toimivat Andrei Tarkovskin Peili (1975) ja Stalker (1979), Terrence Malickin The Tree of Life (2011) ja Luca Guadagninon Call Me by Your Name (2017), joiden visuaaliset ratkaisut tarjosivat näkökulmia luonnon esittämiseen ja käyttämiseen kerronnassa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin elokuvauksesta, elokuvataiteesta ja tilasta kirjoitettua kirjallisuutta, joka tuki analyysiä siitä, miten luontoa voidaan käyttää elokuvan teemojen ilmaisemiseksi ja hahmojen tunteiden visualisoimiseksi.
Työprosessi nosti esiin elokuvauksen keinoja, joiden avulla luonto voidaan esittää elokuvassa tarinan kokonaisuutta tukevana elementtinä. Lyhytelokuvassa Ja Tomust’ Alkaa Avaruus nämä keinot rakensivat vuorovaikutusta luonnon ja hahmojen välille, jolloin luonto ei jäänyt pelkäksi taustaksi, vaan toimi merkityksellisenä osana elokuvan kerrontaa.