Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Aistihetkiä arjen tukemiseen varhaiskasvatuksessa : aistinurkkaus pedagogisena oppimisympäristönä

Mäkinen, Merja (2024)

 
Avaa tiedosto
Makinen_Merja.pdf (2.075Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Mäkinen, Merja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121737012
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida aistinurkkaus keskisuomalaiseen päiväkotiin. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda tunnelmallinen nurkkaus, jossa lapsilla oli mahdollisuus rauhoittua ja vastaanottaa aistikokemuksia pedagogisesesti suunnitellussa oppimisympäristössä. Aistinurkkauksessa lähtökohtana oli aisteja huomioiva monipuolinen tila, joka pedagogisesti tuki lasten osallisuutta ja toiminnallisuutta. Aistinurkkauksessa huomioitiin välineistössä tunto-, näkö-, kuulo-, haju- ja makuaisteja.

Kehittämistyö toteutettiin lineaarisen mallin mukaan. Aistinurkkaus suunniteltiin sellaisille lapsille, joilla oli haasteita aistien säätelyssä ja itsesäätelyssä. Tunnelmallinen aistinurkkaus loi heille tilan, jossa he voivat purkaa aistien kautta tullutta kuormitustaan. Kehittämistyötä varten kerättiin kyselyllä päiväkodin henkilökunnan ajatuksia aistinurkkauksen toteutuksen suhteen. Aistinurkkauksen suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitiin sensorista integraatiota sekä mukaillen Snoezelen menetelmästä saatua tietoa. Sensorinen integraatio tarkoittaa kykyä vastaanottaa aistitietoa omasta kehosta ja ympäristöstä sekä sen hyödyntämistä arkielämän toiminnoissa. Tämä mahdollistaa tarkoituksenmukaisen reagoinnin ympäristön ärsykkeisiin. Mikäli aistitoiminnoissa havaitaan pulmia, puhutaan sensorisen integraation häiriöstä.

Kehittämistyön tuotoksena toteutettiin aistinurkkaus varhaiskasvatuksen lasten toiminnan tukemiseen. Aistinurkkauksen toimivuutta arvioitiin aistinurkkauksen testauksella ja lapsia havainnoimalla nurkkauksessa. Aistinurkkauksesta tehtiin tunnelmallinen ja lapsilähtöinen. Nurkkauksen ulkonäkö oli lapsia kiinnostava. Aistinurkkaus tuki lapsia, joilla oli haasteita sensorisessa integraatiossa.

Jatkokehittämisideana olisi kehittämistyöni ideoiden hyödyntäminen yhteistyötahon eri päiväkodeissa. Päiväkoteihin voisi rakentaa aistinurkkauksia tai panostaa muuten aistivälineistöön sekä henkilökunnan kouluttaminen sensorisen intetegraation haasteisten lasten kanssa toimimiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste