From paper-based to software supported operations : case company Restaurant Heinätori Oy
Pan, Jiyuan (2024)
Pan, Jiyuan
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa kohdeyrityksen ravintolan pöytävarausprosessia löytämällä käytössä olevalle prosessille tehokas vaihtoehto. Tutkimuksessa arvioidaan Suomessa saatavilla olevia ravintoloiden hyödyntämiä pilvipohjaisia varausohjelmistoja ja tarjotaan kattavaa tietoa niiden ominaisuuksista sekä yhteensopivuudesta kohdeyrityksen kanssa. Lisäksi tarkastellaan, millaista lisäarvoa nämä järjestelmät voisivat tuoda kohdeyrityksen toimintaan. Opinnäytetyössä esitellään työn kannalta olennainen viitekehys, kuten kohdeyrityksen tausta ja pöytävarausprosessi.
Tutkimusvaiheessa hyödynnettiin tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia. Tutkimusmenetelmä on subjektiivinen ja tulkitseva, ja tutkimuskysymyksiä tarkastellaan reflektiivisesti. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, ja niiden vastauksia analysoitiin tarkemmin. Opinnäytetyössä noudatetaan kvalitatiivisen menetelmän abduktiivista tarveanalyysiä, eli pyritään löytämään havaituille tarpeille paras mahdollinen ratkaisu.
Tutkimuksessa esitetyt tiedot koostuvat epävirallisista ja virallisista haastatteluista, kohdeyrityksen havannoinneista sekä toissijaisista lähteistä.
Kohdeyrityksen pöytävarausprosessin arvioinnin perusteella koottiin dataa kattavan ymmärryksen saavuttamiseksi, ja tutkittiin, mitkä ohjelmisto-ominaisuudet kannattaa sisällyttää prosessiin sekä millaista lisäarvoa ne voivat tuoda toimintaan. Tulosten mukaan erityisesti reaaliaikainen raportointi ja saatavuushaku tunnistettiin erityisen hyödyllisiksi.
Ohjelmistoehdokkaiden perustelujen ja löydösten esittelyn jälkeen kohdeyritys voi tehdä perustellun päätöksen jatkotoimista. The purpose of this thesis is to identify an efficient and viable option for the case company to enhance its current reservation process. The study aims to evaluate available restaurant reservation softwares in Finland and provide comprehensive data on their characteristics and features, assessing their compatibility with the case company and the value they could add to its operations.
The thesis includes background information of the case company and its current reservation process, utilizing participant observation as the primary research method. The research methodology is objective and interpretive, addressing the research questions through reflective analysis. The interviews were semi-structured and the responses were analyzed further. Findings of this thesis follow an abductive approach using qualitative methods. The presented data in this study comprise a combination of informal and formal interviews, observations of the case company, as well as secondary sources.
Based on assessments of the case company’s reservation process, data was compiled to gain a comprehensive understanding and examine which software features should be incorporated and what value they add to the operations. Notably, features such as real-time reporting and availability search were identified as particularly beneficial. Findings also show that last-minute reservations are becoming common, emphasizing the need for restaurants to be prepared and able to accommodate them.
After presenting the arguments and findings of the selected software candidates, the case company can make an informed decision on how to proceed.
Tutkimusvaiheessa hyödynnettiin tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia. Tutkimusmenetelmä on subjektiivinen ja tulkitseva, ja tutkimuskysymyksiä tarkastellaan reflektiivisesti. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, ja niiden vastauksia analysoitiin tarkemmin. Opinnäytetyössä noudatetaan kvalitatiivisen menetelmän abduktiivista tarveanalyysiä, eli pyritään löytämään havaituille tarpeille paras mahdollinen ratkaisu.
Tutkimuksessa esitetyt tiedot koostuvat epävirallisista ja virallisista haastatteluista, kohdeyrityksen havannoinneista sekä toissijaisista lähteistä.
Kohdeyrityksen pöytävarausprosessin arvioinnin perusteella koottiin dataa kattavan ymmärryksen saavuttamiseksi, ja tutkittiin, mitkä ohjelmisto-ominaisuudet kannattaa sisällyttää prosessiin sekä millaista lisäarvoa ne voivat tuoda toimintaan. Tulosten mukaan erityisesti reaaliaikainen raportointi ja saatavuushaku tunnistettiin erityisen hyödyllisiksi.
Ohjelmistoehdokkaiden perustelujen ja löydösten esittelyn jälkeen kohdeyritys voi tehdä perustellun päätöksen jatkotoimista.
The thesis includes background information of the case company and its current reservation process, utilizing participant observation as the primary research method. The research methodology is objective and interpretive, addressing the research questions through reflective analysis. The interviews were semi-structured and the responses were analyzed further. Findings of this thesis follow an abductive approach using qualitative methods. The presented data in this study comprise a combination of informal and formal interviews, observations of the case company, as well as secondary sources.
Based on assessments of the case company’s reservation process, data was compiled to gain a comprehensive understanding and examine which software features should be incorporated and what value they add to the operations. Notably, features such as real-time reporting and availability search were identified as particularly beneficial. Findings also show that last-minute reservations are becoming common, emphasizing the need for restaurants to be prepared and able to accommodate them.
After presenting the arguments and findings of the selected software candidates, the case company can make an informed decision on how to proceed.