Nuorten mielenterveyden lukutaidon edistäminen terveydenhoitajakoulutuksen opinnäytetyön tarkastelun kohteena
Asplund, Aino (2024)
Asplund, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837064
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyötä osaamisnäyttönä koskeva reflektoiva raportti kuvaa kirjoittajan opinnäytetyön näyttöön liittyvän prosessin lisäksi opinnäytetyön tekemiseen liittyvää oppimisprosessia. Opinnäytetyön aiheena oli nuorten mielenterveyden lukutaidon edistämiseksi tarkoitetut, kouluympäristössä toteutetut interventiot. Se on toteutettu artikkelimuotoisena osana Turun ammattikorkeakoulun koordinoimaa kansainvälistä wExchange-hanketta ja se on tarkoitus submittoida kansainväliseen tieteelliseen julkaisuun myöhemmin julkaistavaksi. Näin ollen tässä raportissa ei avata tutkimuksen tuloksia yksityiskohtaisesti, jotta opinnäytetyönä toteutetun artikkelikäsikirjoituksen sisältö ja tulokset voidaan julkaista myöhemmin alkuperäisessä muodossaan.
Opinnäytetyön tulosten tukiessa aiempaa tutkimusnäyttöä nuorten mielenterveyden lukutaidon lisäämiseksi tähtäävien interventioiden tehokkuudesta, opinnäytetyöprosessi tarjosi lisäksi kokonaisuutena hyvän tilaisuuden laajentaa kirjoittajan aiemmissa opinnoissa saavuttamaa osaamista ensinnäkin syventämällä terveydenhoitajakoulutuksen aikana hankittua sekä teoreettista että käytännön osaamista mielenterveydestä ja mielen hyvinvointiin liittyvistä kysymyksistä. Mielenterveyden lukutaito olikin kirjoittajalle entuudestaan tuntemattomampi mielenterveyden osa-alue. Tämän lisäksi opinnäytetyö toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen muodossa, mikä oli kirjoittajalle ensimmäinen kerta tehdä tieteellistä tutkimusta. Tämä tarjosi oivallisen tilaisuuden laajentaa myös kirjoittajan aiemmin hankkimaa tieteellisen tutkimuksen tekemiseen liittyvää akateemista osaamista.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus tutkimusasetelmana oli erittäin haastava, mutta kuitenkin runsaasti onnistumisen kokemuksia tarjoava tapa tehdä tutkimusta. Näin ollen opinnäytetyö toimi erinomaisena oppimisprosessina tällaisen tutkimusasetelman toteuttamisesta ja innosti syventämään opinnäytetyön myötä opittuja taitoja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tekemisessä myöhemminkin. Myös mielenterveyden lukutaidon edistäminen aihepiirinä motivoi kirjoittajaa hakeutumaan aihepiiriä koskevan jatkotutkimuksen pariin esimerkiksi jonkin toisen mielenterveyteen liittyvän tutkimushankkeen myötä.
Opinnäytetyön tulosten tukiessa aiempaa tutkimusnäyttöä nuorten mielenterveyden lukutaidon lisäämiseksi tähtäävien interventioiden tehokkuudesta, opinnäytetyöprosessi tarjosi lisäksi kokonaisuutena hyvän tilaisuuden laajentaa kirjoittajan aiemmissa opinnoissa saavuttamaa osaamista ensinnäkin syventämällä terveydenhoitajakoulutuksen aikana hankittua sekä teoreettista että käytännön osaamista mielenterveydestä ja mielen hyvinvointiin liittyvistä kysymyksistä. Mielenterveyden lukutaito olikin kirjoittajalle entuudestaan tuntemattomampi mielenterveyden osa-alue. Tämän lisäksi opinnäytetyö toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen muodossa, mikä oli kirjoittajalle ensimmäinen kerta tehdä tieteellistä tutkimusta. Tämä tarjosi oivallisen tilaisuuden laajentaa myös kirjoittajan aiemmin hankkimaa tieteellisen tutkimuksen tekemiseen liittyvää akateemista osaamista.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus tutkimusasetelmana oli erittäin haastava, mutta kuitenkin runsaasti onnistumisen kokemuksia tarjoava tapa tehdä tutkimusta. Näin ollen opinnäytetyö toimi erinomaisena oppimisprosessina tällaisen tutkimusasetelman toteuttamisesta ja innosti syventämään opinnäytetyön myötä opittuja taitoja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tekemisessä myöhemminkin. Myös mielenterveyden lukutaidon edistäminen aihepiirinä motivoi kirjoittajaa hakeutumaan aihepiiriä koskevan jatkotutkimuksen pariin esimerkiksi jonkin toisen mielenterveyteen liittyvän tutkimushankkeen myötä.