Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Elinikäinen oppiminen avain kestävälle tulevaisuudelle

Salakka, Tanja (2024)

 
Avaa tiedosto
Salakka_Tanja.pdf (1.096Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Salakka, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736842
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee elinikäistä oppimista kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen liittyen. Kestävä kehitys ja vihreä siirtymä koskee meitä kaikkia niin yrityksiä kuin yksityisiä henkilöitä ikään katsomatta. Elinikäinen oppimisen merkitys on kasvanut, jotta ihmiset ja yritykset osaavat sopeuttaa toimintaansa niin, että se on kestävällä pohjalla ja auttaa kestävän tulevaisuuden rakentamista. YK:n kestävän kehityksen agenda 2030 yksi päätavoitteista on taata koulutus kaikille. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa. Opinnäytetyö on tehty kirjoittajan kiinnostuksesta itsensä jatkuvaan kehittämiseen, elinikäiseen oppimiseen ja vastuullisuuteen.

Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään elinikäistä oppimista, työpaikkojen muutosta, osaamisen merkityksen muutosta, avainkompetensseja ja yrityksen vastuullisuusraportin velvoitteita kuvata henkilöstön osaamisen kehittäminen. Opinnäytetyössä tarkastellaan Euroopan Unionin laatimaa osaamisen viitekehystä, GreenCompia, koskien kestävää kehitystä.

Kehittämistehtävänä on tunnistaa, miten osaamista kehitetään valituissa yrityksissä ja luoda osaamisen kehittämisen suunnitelma. Opinnäytetyön kehittämisasetelma on kaksivaiheinen. Ensimmäinen vaihe on dokumenttianalyysi ja toinen vaihe on mikroyrittäjän osaamisen kehittämisen suunnitelma yleisellä tasolla. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä on käytetty dokumenttianalyysia. Tutkimusaineistona on käytetty valmiita dokumentteja. Dokumentit olivat kuuden eri yrityksen vastuullisuusraportteja. Näistä raporteista tutkittiin ja analysoitiin yrityksen omien työntekijöiden osaamisen kehittämistä kestävyysraportointi standardin mukaisesti. Analysointi osoitti, että yritykset noudattavat jo varsin hyvin standardia ja hyvin tehty pohjatyö helpottaa siirtymistä uuden lainsäädännön mukaiseen kestävyysraportointiin. Analyysin pohjalta luotiin mikroyrittäjälle osaamisen kehittämisen suunnitelma hyödyntäen GreenCompin osaamisen viitekehystä sekä analysoitavien yritysten koulutuksia. Analyysi tuki hyvin osaamisen kehittämisen suunnitelmaa. Osaamisen kehittämisen suunnitelma esiteltiin kahdelle yrittäjälle ja palautteet heidän puoleltaan olivat positiivisia. Molemmat yrittäjät kokivat, että oman ja työntekijöiden osaamisen kehittämiselle ja verkostoitumiselle asian tiimoilta on tarvetta.

Opinnäytetyö tuotti arvokasta tietoa kirjoittajalle itselleen sekä ainakin kahdelle yrittäjälle, joille kehittämissuunnitelma osaamisen kehittämisestä esiteltiin, elinikäisestä oppimisesta ja yritysten vastuullisuusraporteista.

Asiasanat: elinikäinen oppiminen, kestävä kehitys, vastuullisuus, osaamisen kehittäminen, kestävä tulevaisuus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste