Design Transfer-prosessin kehittäminen NPI-projekteissa
Autio, Sami (2024)
Autio, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli uusien instrumenttituotteiden tuotteistamisvaiheen (Design Transfer) kehittäminen NPI-projekteissa (New Product Introduction). Tuotteistamisvaiheen tarkoitus on varmistaa viranomais- ja asiakasvaatimusten täyttyminen ja tuotteen valmistettavuus.
Toimeksiantajayrityksen NPI-projekteissa ja erityisesti tuotteistamisvaiheessa on tunnistettu olevan kehitettävää. Useat projektit viivästyvät ja tuotteet eivät vastaa odotuksia. Myös resurssien käytössä on haasteita. Tämä opinnäytetyö pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen ja selvittämään syyt ongelmien takana ja antamaan niihin kehitysehdotuksia.
Tutkimuksessa tutustuttiin projektialan kirjallisuuteen ja haastateltiin kymmentä projektien parissa työskentelevän osaston edustajaa. Haastattelun kysymyksillä pyrittiin selvittämään miten viimeaikaiset NPI-projektit ovat sujuneet, onko osastoilla vaikutusmahdollisuuksia lopputuotteeseen ja missä olisi parannettavaa. Haastattelun tuloksia analysoitiin ja havaintojen pohjalta luotiin neljä parannusehdotusta yrityksen prosesseihin, organisaatioon ja toimintatapoihin. Ehdotukset toteuttamalla yritys tehostasi projekteja, säästäisi rahaa ja parantaisi tuotteiden laatua. Ehdotusten toteuttaminen oli rajattu tämän opinnäytetyön ulkopuolelle.
Toimeksiantajayrityksen NPI-projekteissa ja erityisesti tuotteistamisvaiheessa on tunnistettu olevan kehitettävää. Useat projektit viivästyvät ja tuotteet eivät vastaa odotuksia. Myös resurssien käytössä on haasteita. Tämä opinnäytetyö pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen ja selvittämään syyt ongelmien takana ja antamaan niihin kehitysehdotuksia.
Tutkimuksessa tutustuttiin projektialan kirjallisuuteen ja haastateltiin kymmentä projektien parissa työskentelevän osaston edustajaa. Haastattelun kysymyksillä pyrittiin selvittämään miten viimeaikaiset NPI-projektit ovat sujuneet, onko osastoilla vaikutusmahdollisuuksia lopputuotteeseen ja missä olisi parannettavaa. Haastattelun tuloksia analysoitiin ja havaintojen pohjalta luotiin neljä parannusehdotusta yrityksen prosesseihin, organisaatioon ja toimintatapoihin. Ehdotukset toteuttamalla yritys tehostasi projekteja, säästäisi rahaa ja parantaisi tuotteiden laatua. Ehdotusten toteuttaminen oli rajattu tämän opinnäytetyön ulkopuolelle.