Liidien pisteytyksen hyödyt asiakashankinnassa : asiakashankintaprojektin toteuttaminen yritykselle G30 Finland Oy
Stolpe, Rasmus (2024)
Stolpe, Rasmus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakashankinnan tehostaminen ja potentiaalisten asiakkaiden löytäminen yritykselle. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli G30 Finland Oy, joka on valtakunnallinen IT-palveluyritysten ketju. Yrityksen liiketoiminta perustuu jäsenliikkeiden hankintaan ja niiden toiminnan tukemiseen. Työn tavoitteena oli miettiä keinoja miten tavoitetaan tehokkaimmin ketjusta kiinnostuneet asiakkaat. Asiakashankintaprojektin tueksi haluttiin luoda liidien pisteytysjärjestelmä, jonka avulla kontaktoinnissa voitaisiin keskittyä potentiaalisiin asiakkaisiin. Projektin tuloksellisena tavoitteena oli löytää kolme uuttaa jäsenliikettä.
Toimeksiannossa lähdettiin liikkeelle määrittelemällä yrityksen ihanneasiakas. Ihanneasiakasprofiilin avulla prospektoitiin sekä mainonnalla generoitiin liidejä. Asiakasmassalle tehtiin pisteytys, jonka avulla selvitettiin yritykset, jotka omaavat suurimman potentiaalin. Pisteytyksen jälkeen yritykset kontaktoitiin ja pyrittiin saamaan palaveriin toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantaja oli vastuussa jatkotoimenpiteistä ja sopimusten tekemisestä.
Työn tulokseksi saatii vahvistus liidien pisteytyksen kannattavuudesta. Lisäksi saavutimme projektille asetetun tuloksellisen tavoitteen. Projektista saatuja tuloksia sekä pisteystystä toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tulevissa asiakashankintaprojekteissa.
Toimeksiannossa lähdettiin liikkeelle määrittelemällä yrityksen ihanneasiakas. Ihanneasiakasprofiilin avulla prospektoitiin sekä mainonnalla generoitiin liidejä. Asiakasmassalle tehtiin pisteytys, jonka avulla selvitettiin yritykset, jotka omaavat suurimman potentiaalin. Pisteytyksen jälkeen yritykset kontaktoitiin ja pyrittiin saamaan palaveriin toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantaja oli vastuussa jatkotoimenpiteistä ja sopimusten tekemisestä.
Työn tulokseksi saatii vahvistus liidien pisteytyksen kannattavuudesta. Lisäksi saavutimme projektille asetetun tuloksellisen tavoitteen. Projektista saatuja tuloksia sekä pisteystystä toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tulevissa asiakashankintaprojekteissa.