Markkinointisuunnitelma Facebook ja Instagram -alustoille - HuboAgency
Suorsa, Veera (2024)
Suorsa, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837301
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle keinoja houkutella uusia asiakkaita sekä tuoda lisää näkyvyyttä heidän yritykselleen. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle, HuboAgency, Facebook ja Instagram alustojen markkinointisuunnitelma SOSTAC-mallin avulla ja vuosikello markkinointisuunnitelman tueksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu markkinoinnista, markkinointiviestinnästä, digimarkkinoinnista, sosiaalisen median markkinoinnista ja käsitteistä markkinointisuunnitelma ja SOSTAC-malli. Teoreettisen osuuden alussa käydään yleisesti läpi markkinointi, markkinointiviestintä sekä digimarkkinointi taustan kartoittamiseksi, jonka jälkeen käsitellään työn keskeisimmät käsitteet sosiaalisen median markkinointi sekä käsitteen alle kuuluvat Facebook- ja Instagram-alustojen markkinointi, markkinointisuunnitelma ja SOSTAC-malli.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa käytettiin SOSTAC-mallin vaiheita: nykytila, tavoitteet, taktiikat toimenpiteet ja hallinta. Tutkimusaineisto kerättiin toimeksiantajan haastattelulla, jolla selvitettiin toimeksiantajan markkinoinnin nykytilanne, vahvuudet ja heikkoudet sekä kohderyhmä ja tavoitteet. Kilpailija vertailu tehtiin benchmarking menetelmällä, jossa vertailtiin kilpailijoiden ja toimeksiantajan sosiaalisen median alustojen sisältöä, ulkonäköä ja seuraajamääriä.
Kerätyn tutkimusaineiston perusteella valittiin tärkeimmät tekijät erottautua kilpailijoista eli erottautuvuustekijät. Näistä tekijöistä opinnäytetyön tuotokseksi syntyi markkinointisuunnitelma, jossa käydään nämä tekijät läpi ja laaditaan keinoja tuoda nämä tekijät esille markkinoinnin sisällössä. Lisäksi markkinointisuunnitelman tueksi tehtiin vuosikello helpottamaan markkinoinnin aikataulutusta ja seurantaa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu markkinoinnista, markkinointiviestinnästä, digimarkkinoinnista, sosiaalisen median markkinoinnista ja käsitteistä markkinointisuunnitelma ja SOSTAC-malli. Teoreettisen osuuden alussa käydään yleisesti läpi markkinointi, markkinointiviestintä sekä digimarkkinointi taustan kartoittamiseksi, jonka jälkeen käsitellään työn keskeisimmät käsitteet sosiaalisen median markkinointi sekä käsitteen alle kuuluvat Facebook- ja Instagram-alustojen markkinointi, markkinointisuunnitelma ja SOSTAC-malli.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa käytettiin SOSTAC-mallin vaiheita: nykytila, tavoitteet, taktiikat toimenpiteet ja hallinta. Tutkimusaineisto kerättiin toimeksiantajan haastattelulla, jolla selvitettiin toimeksiantajan markkinoinnin nykytilanne, vahvuudet ja heikkoudet sekä kohderyhmä ja tavoitteet. Kilpailija vertailu tehtiin benchmarking menetelmällä, jossa vertailtiin kilpailijoiden ja toimeksiantajan sosiaalisen median alustojen sisältöä, ulkonäköä ja seuraajamääriä.
Kerätyn tutkimusaineiston perusteella valittiin tärkeimmät tekijät erottautua kilpailijoista eli erottautuvuustekijät. Näistä tekijöistä opinnäytetyön tuotokseksi syntyi markkinointisuunnitelma, jossa käydään nämä tekijät läpi ja laaditaan keinoja tuoda nämä tekijät esille markkinoinnin sisällössä. Lisäksi markkinointisuunnitelman tueksi tehtiin vuosikello helpottamaan markkinoinnin aikataulutusta ja seurantaa.