Digitaalisten ratkaisujen hallinta mikroyrityksessä
Ripatti, Eini (2024)
Ripatti, Eini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037813
Tiivistelmä
Digitaaliset ratkaisut ovat osa jokaisen yrityksen liiketoimintaa. Niiden hyvä hallinta ja hyvin toteutetut ratkaisut edistävät liiketoimintaa ja kasvattavat voittoa.
Tämän päiväkirjaopinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille, miten digitaaliset palvelut voidaan toteuttaa käytännössä ja miten niitä hallitaan mikroyrityksessä. Pienikin yritys voi lisätä tehokkuuttaan kustannustehokkaasti oikeanlaisilla digitaalisilla ratkaisuilla. Tässä työssä käsittelen aihetta yrittäjän ja työntekijän näkökulmasta mikroyrityksessä. Avaan käsitettä mikroyritys työni alussa. Käsittelen työssäni myös digitaalisen transformaation näkökulmaa.
Päiväkirjaopinnäytetyössä kuvataan kahdeksan viikon aikana työskentelyvaiheita digitaalisuuden näkökulmasta. Jokaisen viikon jälkeen laaditaan viikkoanalyysi, jossa analysoidaan viikon teema aiheeseen liittyvien lähteiden avulla.
Päiväkirjaopinnäytetyön avulla työntekijä, yrittäjä ja lukija saa käsityksen digitaalisten ratkaisujen hallinnasta ja mitä toimintamalleja yrityksessä voitaisiin ottaa käyttöön tehokkuuden parantamiseksi. Tässä projektimaisessa työskentelymenetelmässä korostuu itsensä johtaminen, mikä on ratkaisevaa yrittäjänä. Työssäni esittelen tekoälypohjaisia ratkaisuja, joihin päädyin, jotka säästävät yrityksen aikaa erinäisissä työvaiheissa. Digital solutions are part of every company's business. Their good management and well-implemented solutions promote business and increase profits.
The goal of this journal thesis is to highlight how digital services can be implemented in practice and how they are managed in a micro-enterprise. Even a small company can increase its efficiency cost-effectively with the right digital solutions. In this work, I discuss the topic from the perspective of an entrepreneur and an employee in a micro-enterprise. I open the concept of microenterprise at the beginning of my work. In my work, I also deal with the perspective of digital transformation.
The diary thesis describes working phases during eight weeks from the point of view of digitality. After each week, a weekly analysis is prepared, in which the theme of the week is analyzed with the help of sources related to the topic.
With the help of the diary thesis, the employee, entrepreneur and reader get an understanding of the management of digital solutions and which operating models could be introduced in the company to improve efficiency. In this project-like working method, self-management is emphasized, which is crucial as an entrepreneur. In my work, I present artificial intelligence-based solutions that I came up with, which save the company time in various work phases.
Tämän päiväkirjaopinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille, miten digitaaliset palvelut voidaan toteuttaa käytännössä ja miten niitä hallitaan mikroyrityksessä. Pienikin yritys voi lisätä tehokkuuttaan kustannustehokkaasti oikeanlaisilla digitaalisilla ratkaisuilla. Tässä työssä käsittelen aihetta yrittäjän ja työntekijän näkökulmasta mikroyrityksessä. Avaan käsitettä mikroyritys työni alussa. Käsittelen työssäni myös digitaalisen transformaation näkökulmaa.
Päiväkirjaopinnäytetyössä kuvataan kahdeksan viikon aikana työskentelyvaiheita digitaalisuuden näkökulmasta. Jokaisen viikon jälkeen laaditaan viikkoanalyysi, jossa analysoidaan viikon teema aiheeseen liittyvien lähteiden avulla.
Päiväkirjaopinnäytetyön avulla työntekijä, yrittäjä ja lukija saa käsityksen digitaalisten ratkaisujen hallinnasta ja mitä toimintamalleja yrityksessä voitaisiin ottaa käyttöön tehokkuuden parantamiseksi. Tässä projektimaisessa työskentelymenetelmässä korostuu itsensä johtaminen, mikä on ratkaisevaa yrittäjänä. Työssäni esittelen tekoälypohjaisia ratkaisuja, joihin päädyin, jotka säästävät yrityksen aikaa erinäisissä työvaiheissa.
The goal of this journal thesis is to highlight how digital services can be implemented in practice and how they are managed in a micro-enterprise. Even a small company can increase its efficiency cost-effectively with the right digital solutions. In this work, I discuss the topic from the perspective of an entrepreneur and an employee in a micro-enterprise. I open the concept of microenterprise at the beginning of my work. In my work, I also deal with the perspective of digital transformation.
The diary thesis describes working phases during eight weeks from the point of view of digitality. After each week, a weekly analysis is prepared, in which the theme of the week is analyzed with the help of sources related to the topic.
With the help of the diary thesis, the employee, entrepreneur and reader get an understanding of the management of digital solutions and which operating models could be introduced in the company to improve efficiency. In this project-like working method, self-management is emphasized, which is crucial as an entrepreneur. In my work, I present artificial intelligence-based solutions that I came up with, which save the company time in various work phases.