Henkilöstön koulutustarpeiden kartoittaminen ja ehdotus digitaalisen koulutusympäristön kehittämiseksi
Aho, Kimmo; Krekula, Niilo (2024)
Aho, Kimmo
Krekula, Niilo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037808
Tiivistelmä
Työelämän jatkuvat muutostarpeet vaikuttavat myös talotekniikan suunnittelualaan. Covid-19-pandemian myötä etätyömallit yleistyivät, mikä vähentää luonnollista kommunikaatiota suunnittelutoimistoissa. Tämä voi vaikeuttaa esihenkilöiden kykyä tunnistaa henkilöstön koulutustarpeita. Osaava henkilöstö on kuitenkin yrityksen tärkein resurssi, ja heidän ansiostaan yritykset voivat kehittää toimintaansa tehokkaasti ja tuloksellisesti.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Hepacon Oy:n LVI-suunnittelijoiden koulutustarpeita ammatillisen osaamisen kehittämiseksi. Tavoitteena oli tuottaa tietoa henkilöstön koulutustarpeista ja yrityksen kehittämistarpeista sekä luoda ehdotus digitaalisesta koulutusympäristöstä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeen avulla, joka luotiin Webropol-sovelluksella. Kohdejoukkona olivat yrityksen 43 LVI-suunnittelijaa. Kyselyssä vastaajia pyydettiin arvioimaan omia koulutustarpeitaan, digitaalisen koulutusympäristön sisältöä ja rakennetta sekä yrityksen muita kehittämistarpeita. Tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoimet vastaukset sisällönanalyysilla.
Osallistujien ohjelmisto-osaaminen, kuten AutoCad ja MagiCad, on hyvällä tasolla. Yrityksessä viestintä toimii hyvin ja työskentely on tavoitteellista, mutta sisäisiä koulutuksia toivotaan lisää. Koulutusympäristöön toivottiin lyhyitä, informatiivisia hyvin otsikoituja koulutusvideoita. Koulutusympäristöön toivottiin vertaistukifoorumia ja tämän lisäksi avoimelle osaamisen jakamiselle työyhteisössä nähtiin tarvetta enemmän. Koulutusympäristön toivotaan olevan käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen jokapäiväisessä työssä. Tekoälyn hyödyntämisestä suunnittelun tukena toivottiin lisätietoa ja yrityksen kehittämistyötä tällä osa-alueella pidettiin tärkeänä. Opinnäytetyön perusteella ehdotetaan digitaalisen koulutusympäristön luomista ja säännöllistä osaamisen arviointia osaamistarpeiden tunnistamiseksi ja osaamisen kehittämiseksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Hepacon Oy:n LVI-suunnittelijoiden koulutustarpeita ammatillisen osaamisen kehittämiseksi. Tavoitteena oli tuottaa tietoa henkilöstön koulutustarpeista ja yrityksen kehittämistarpeista sekä luoda ehdotus digitaalisesta koulutusympäristöstä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeen avulla, joka luotiin Webropol-sovelluksella. Kohdejoukkona olivat yrityksen 43 LVI-suunnittelijaa. Kyselyssä vastaajia pyydettiin arvioimaan omia koulutustarpeitaan, digitaalisen koulutusympäristön sisältöä ja rakennetta sekä yrityksen muita kehittämistarpeita. Tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoimet vastaukset sisällönanalyysilla.
Osallistujien ohjelmisto-osaaminen, kuten AutoCad ja MagiCad, on hyvällä tasolla. Yrityksessä viestintä toimii hyvin ja työskentely on tavoitteellista, mutta sisäisiä koulutuksia toivotaan lisää. Koulutusympäristöön toivottiin lyhyitä, informatiivisia hyvin otsikoituja koulutusvideoita. Koulutusympäristöön toivottiin vertaistukifoorumia ja tämän lisäksi avoimelle osaamisen jakamiselle työyhteisössä nähtiin tarvetta enemmän. Koulutusympäristön toivotaan olevan käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen jokapäiväisessä työssä. Tekoälyn hyödyntämisestä suunnittelun tukena toivottiin lisätietoa ja yrityksen kehittämistyötä tällä osa-alueella pidettiin tärkeänä. Opinnäytetyön perusteella ehdotetaan digitaalisen koulutusympäristön luomista ja säännöllistä osaamisen arviointia osaamistarpeiden tunnistamiseksi ja osaamisen kehittämiseksi.