Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Oulun työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) : Asiakasprosessin ja monialaisen verkostotyön kehittäminen

Aunola, Eija (2024)

 
Avaa tiedosto
Aunola Eija.pdf (409.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Aunola, Eija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037827
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön kohdeorganisaationa oli Oulun kaupungin työllisyyspalveluiden työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP). Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia 1.1.2023 voimaan tulevalla hyvinvointialueuudistuksella on TYP-asiakasprosessiin. Tavoitteena oli prosessin kehittäminen ottaen huomioon toiminnan asiakaslähtöisyys ja TYP-toiminnalle asetetut yleiset tavoitteet. Tutkimuksellisena osuutena toteutettiin vuoden 2023 keväällä sähköisenä kyselynä Hämeen ammattikorkeakoulussa kehitetyn toimivan monialaisen yhteistyön mittarin kysely. Tutkimusosuuden tarkoituksena oli arvioida, miten monialaista yhteistyötä voidaan kehittää kyselyn tulosten pohjalta.

Kehittämisosuutena toimi joulukuussa 2022 toteutettu työpaja, jossa suunniteltiin, kuinka asiakasprosessia toteutetaan jatkossa ottaen huomioon tuleva toimintaympäristön muutos. Kehittämisosuuden tavoitteena oli selvittää, miten työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun asiakasprosessia voidaan kehittää ottaen huomioon toiminnalle asetetut tavoitteet ja asiakaslähtöisyys. Aineistona käytettiin monialaisen verkoston työpajassa tuotettua materiaalia.

Työpajan tuloksissa todettiin hyviksi ja säilyttämisen arvoisiksi käytännöiksi asiakkaan informoiminen TYP-palvelun sisällöstä siinä vaiheessa, kun asiakas kutsutaan ensiarvioajalle. Laaja palvelutarvearvio asiakkaan kartoitusjakson alussa nähtiin alkavan asiakkuuden kannalta tärkeänä. Lakisääteisen monialaisen työllistymissuunnitelman päivittämistä kolmen kuukauden välein pidettiin osin hyvänä, koska se ohjaa asiakasta toimimaan sovittujen tavoitteiden mukaisesti. Monialaiset konsultaatiot olivat asiakas- ja työntekijäpalautteen mukaan hyvä käytäntö, ja ne tulee säilyttää myös uudessa prosessissa.

Monialaisen yhteistyön mittarin kyselyssä vahvuuksina koettiin työyhteisön keskinäiset vuorovaikutussuhteet ja luottamus, tiimityötaidot ja toisten työtapojen tuntemus. Erilaiset työtavat nähtiin rikkautena, samoin työntekijän ja työn arvostus koettiin vahvuutena. Kehittämiskohteina nähtiin yhteisen ajan ja vuoropuhelun lisääminen ja riittävä avoin keskusteluyhteys. Kehitettävää todettiin tiimityötaidoissa, roolien ja tehtävänjaon selkeydessä sekä resurssien riittävyydessä.

Asiasanat: Monialainen verkostotyö, työllisyyspalvelut, monialaisen yhteistyön mittari, työnhakija, asiakaslähtöisyys, työllistymisen edistäminen, työ- ja toimintakyky
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste