Itsetuhoisuudesta aiheutuvien haavojen ja vammojen arviointi- ja hoito-ohjeet
Aslantas, Johanna (2024)
Aslantas, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037820
Tiivistelmä
Vuonna 2021 toteutetun kouluterveyskyselyn mukaan suomalaisista nuorista 25 % on tahallisesti vahingoittanut itseään oman ilmoituksensa mukaan jossain elämänsä vaiheessa. Itsetuhoisuuden riskitekijöitä ovat mm. mielenterveyden oireet, kiusaaminen, yksinäisyys sekä päihteiden käyttö. Sijaishuollossa työskentelevät kohtaavat työssään itsetuhoisia lapsia ja nuoria, sekä itsetuhoisen käytöksen aiheuttamia haavoja ja vammoja.
Tämän opinnäytetyö tarkoituksena oli luoda koulukodin henkilökunnan käyttöön perehdytysmateriaali itsetuhoisten nuorten fyysisten haavojen ja vammojen arviointiin ja jatkohoidon suosituksiin. Tavoitteena on lisätä henkilökunnan valmiuksia toimia itsetuhoisuudesta aiheutuvien haavojen ja vammojen parissa. Opinnäytetyö pohjautuu tutkittuun tietoon, ammattilaisten artikkeleihin ja kansallisiin hoito-ohjeisiin.
Opinnäytetyö on osa sairaanhoitajan ammattikorkeakoulututkintoa. Yhteistyökumppanina on Vuorelan koulukoti, joka on yksi valtion viidestä koulukodista. Opinnäytetyö on kehittämistyö, joka on toteutettu toiminnallisen opinnäytetyön menetelmin. Se sisältää kirjallisen raportin, joka perustuu tutkittuun tietoon, sekä kehittämistyönä syntyneen tuotoksen ja prosessin kuvauksen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi PowerPoint-esitys, johon lisättiin toimeksiantajan toiveesta puheosuus. Esitys piti sisällään itsetuhoisuudesta aiheutuvien haavojen perustietoa, ensiapuohjeet ja jatkohoitosuositukset, sekä myrkytyksen ja nieltyjen vierasesineiden ensiapu- ja jatkohoito-ohjeet. Esitystä voidaan lukea työpaikalla kirjallisena versiona tai tietokoneelta diaesityksenä. Esityksen kesto on noin 13 minuuttia, joten sen läpikäyminen ei vie kohtuuttomasti aikaa. PowerPointista saadun palautteen perusteella, se on otettu positiivisesti vastaan ja koettu hyödylliseksi.
Tuotettua materiaalia voi muokata ja kehittää tulevaisuudessa tarpeen mukaan. Ohjeeseen voisi lisätä muidenkin haavojen arviointiin ja hoitoon liittyviä ohjeita. Hyvänä lisänä voisi olla myös ahdistuksen ja itsetuhoisuuden itsehoitomuotojen lisääminen. Itsehoito-ohjeiden tarkoituksena olisi vähentää itsensä fyysistä satuttamista. According to a school health survey, that was implemented in the year 2021, 25% of young people in Finland state that they have purposely harmed themselves at some point in their lives. The risk factors of self-destructiveness are e.g. mental health issues, being bullied, loneliness and substance abuse. People who work in foster care encounter in their work self-destructive children and young people, and wounds and injuries caused by self-destructiveness.
The idea of this thesis was to create orientation material for reform school staff that would help to evaluate physical wounds, injuries and recommendation to follow-up care of self-destructive young. The goal was to increase the staff’s capabilities to work with the wounds and injuries caused by self-destructiveness. The thesis is based on re-searched information, articles by professionals and national treatment guidelines.
The thesis is a part of nurse’s degree of Laurea University of Applied sciences. Vuorela reform school, which is one of the government’s five reform schools, will act as a collaborative partner. The thesis is a development work that is executed in methods of a functional thesis. It includes a written report, that is based on researched information, and an output and process description that were the outcome of the development work.
The final product was a PowerPoint presentation to which, at the request of the client, was also added a spoken recording. The presentation included the basic information about wounds caused by self-destructiveness, first-aid instructions and follow-up care recommendations, and first aid and follow-up care instructions regarding poisoning and swallowed objects. At the workplace the presentation can be read as a written paper version or as a slideshow on the computer. The duration of the presentation is approximately 13 minutes so it will not take unreasonably long to go through. Based on the feedback I have received of the PowerPoint presentation; it has been seen as a positive and useful tool.
The material I have created can be edited and developed further in the future as needed. Instructions for treating other types of wounds could also be added to the guide. A valuable addition could include self-help methods for managing anxiety and self-harming behavior. The purpose of the self-help instructions would be to reduce physical self-harm.
Tämän opinnäytetyö tarkoituksena oli luoda koulukodin henkilökunnan käyttöön perehdytysmateriaali itsetuhoisten nuorten fyysisten haavojen ja vammojen arviointiin ja jatkohoidon suosituksiin. Tavoitteena on lisätä henkilökunnan valmiuksia toimia itsetuhoisuudesta aiheutuvien haavojen ja vammojen parissa. Opinnäytetyö pohjautuu tutkittuun tietoon, ammattilaisten artikkeleihin ja kansallisiin hoito-ohjeisiin.
Opinnäytetyö on osa sairaanhoitajan ammattikorkeakoulututkintoa. Yhteistyökumppanina on Vuorelan koulukoti, joka on yksi valtion viidestä koulukodista. Opinnäytetyö on kehittämistyö, joka on toteutettu toiminnallisen opinnäytetyön menetelmin. Se sisältää kirjallisen raportin, joka perustuu tutkittuun tietoon, sekä kehittämistyönä syntyneen tuotoksen ja prosessin kuvauksen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi PowerPoint-esitys, johon lisättiin toimeksiantajan toiveesta puheosuus. Esitys piti sisällään itsetuhoisuudesta aiheutuvien haavojen perustietoa, ensiapuohjeet ja jatkohoitosuositukset, sekä myrkytyksen ja nieltyjen vierasesineiden ensiapu- ja jatkohoito-ohjeet. Esitystä voidaan lukea työpaikalla kirjallisena versiona tai tietokoneelta diaesityksenä. Esityksen kesto on noin 13 minuuttia, joten sen läpikäyminen ei vie kohtuuttomasti aikaa. PowerPointista saadun palautteen perusteella, se on otettu positiivisesti vastaan ja koettu hyödylliseksi.
Tuotettua materiaalia voi muokata ja kehittää tulevaisuudessa tarpeen mukaan. Ohjeeseen voisi lisätä muidenkin haavojen arviointiin ja hoitoon liittyviä ohjeita. Hyvänä lisänä voisi olla myös ahdistuksen ja itsetuhoisuuden itsehoitomuotojen lisääminen. Itsehoito-ohjeiden tarkoituksena olisi vähentää itsensä fyysistä satuttamista.
The idea of this thesis was to create orientation material for reform school staff that would help to evaluate physical wounds, injuries and recommendation to follow-up care of self-destructive young. The goal was to increase the staff’s capabilities to work with the wounds and injuries caused by self-destructiveness. The thesis is based on re-searched information, articles by professionals and national treatment guidelines.
The thesis is a part of nurse’s degree of Laurea University of Applied sciences. Vuorela reform school, which is one of the government’s five reform schools, will act as a collaborative partner. The thesis is a development work that is executed in methods of a functional thesis. It includes a written report, that is based on researched information, and an output and process description that were the outcome of the development work.
The final product was a PowerPoint presentation to which, at the request of the client, was also added a spoken recording. The presentation included the basic information about wounds caused by self-destructiveness, first-aid instructions and follow-up care recommendations, and first aid and follow-up care instructions regarding poisoning and swallowed objects. At the workplace the presentation can be read as a written paper version or as a slideshow on the computer. The duration of the presentation is approximately 13 minutes so it will not take unreasonably long to go through. Based on the feedback I have received of the PowerPoint presentation; it has been seen as a positive and useful tool.
The material I have created can be edited and developed further in the future as needed. Instructions for treating other types of wounds could also be added to the guide. A valuable addition could include self-help methods for managing anxiety and self-harming behavior. The purpose of the self-help instructions would be to reduce physical self-harm.