Kuvituksia Gardajärven matkamuistoille
Matkaselkä, Jaana (2024)
Matkaselkä, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037906
Tiivistelmä
Koen matkailualan ammattilaisena, että massatuotantoiset matkamuistot ovat tulleet tiensä päähän ympäristötietoisuuden lisääntyessä. Halusin luoda tilalle vastuullisemman vaihtoehdon luomalla toimintaprosessin, jonka avulla luodaan vastuullisia kuvituksia matkamuistoille. Rajasin tutkimukseni matkamuistojen kuvituksiin, koska vasta sen jälkeen valitaan ekologiset tuotteet, joille ne painatetaan. Tavoitteeseeni kuului, että luomisprosessi olisi toistettavissa muissakin matkakohteissa, jotka ovat minulle entuudestaan tuntemattomia.
Tutkimusmenetelmäni oli konstruktiivinen muotoilututkimus, jolle on oleellista vankka tietoperusta ja syntyneen konstruktion testaus. Määrittelin vastuullisuuden käsitteen ominaisuuksiksi, jotka omalta osaltansa pidentävät matkamuiston elinkaarta. Keräsin tietoa lomakohteen matkailijamäärästä, matkamuistojen kohderyhmästä ja heidän kosketuspinnoistansa lomakohteeseen. Kosketuspinnoista juonsin kuva-aiheita lomailijoille elämyksellisistä hetkistä. Kuva-aiheisiin ja niiden tyyliin vaikuttivat myös tekemäni Benchmarkingin tulokset myynnissä oleville massatuotantoisten matkamuistojen kuvituksille. Testasin kuvitusten luomisprosessia Gardajärven lomakohteeseen. Keräsin konstruktion mukaisesti tarvittavat taustatiedot ja loin Gardajärven matkamuistoille kuvituksia. Niiden oleellisiin piirteisiin kuului ei-paikkasidonnaisuus ja elämyksellisten tunteiden mieleenpalauttaminen, jotka pidentävät matkamuistotuotteen elinkaarta.
Konstruktion testaus minulle entuudestaan tuttuun Gardajärveen ei testannut sen toimivuutta minulle tuntemattomaan lomakohteeseen. Ymmärsin kuitenkin, että kaikki elämykselliset kuva-aiheet eivät löytyisi tutustuttaessa lomakohteeseen käymättä paikan päällä, koska niistä ei kerrota matkailumarkkinointimateriaaleissa. Sen lisäksi luoduista kuvituksista saa asiakaslähtöisempiä perehtymällä asiakkaiden mieltymyksiin luotujen kuvitusten avulla. Otan tutkimustuloksena syntyneen luomisprosessin käyttöön matkamuistokuvitusten suunnittelussa. Pääsen sen avulla käsiksi suoraan tiedonhakuun ja luomistyöhön, koska harkitun perustan edellyttämä ajattelutyö on jo tehty.
Tutkimusmenetelmäni oli konstruktiivinen muotoilututkimus, jolle on oleellista vankka tietoperusta ja syntyneen konstruktion testaus. Määrittelin vastuullisuuden käsitteen ominaisuuksiksi, jotka omalta osaltansa pidentävät matkamuiston elinkaarta. Keräsin tietoa lomakohteen matkailijamäärästä, matkamuistojen kohderyhmästä ja heidän kosketuspinnoistansa lomakohteeseen. Kosketuspinnoista juonsin kuva-aiheita lomailijoille elämyksellisistä hetkistä. Kuva-aiheisiin ja niiden tyyliin vaikuttivat myös tekemäni Benchmarkingin tulokset myynnissä oleville massatuotantoisten matkamuistojen kuvituksille. Testasin kuvitusten luomisprosessia Gardajärven lomakohteeseen. Keräsin konstruktion mukaisesti tarvittavat taustatiedot ja loin Gardajärven matkamuistoille kuvituksia. Niiden oleellisiin piirteisiin kuului ei-paikkasidonnaisuus ja elämyksellisten tunteiden mieleenpalauttaminen, jotka pidentävät matkamuistotuotteen elinkaarta.
Konstruktion testaus minulle entuudestaan tuttuun Gardajärveen ei testannut sen toimivuutta minulle tuntemattomaan lomakohteeseen. Ymmärsin kuitenkin, että kaikki elämykselliset kuva-aiheet eivät löytyisi tutustuttaessa lomakohteeseen käymättä paikan päällä, koska niistä ei kerrota matkailumarkkinointimateriaaleissa. Sen lisäksi luoduista kuvituksista saa asiakaslähtöisempiä perehtymällä asiakkaiden mieltymyksiin luotujen kuvitusten avulla. Otan tutkimustuloksena syntyneen luomisprosessin käyttöön matkamuistokuvitusten suunnittelussa. Pääsen sen avulla käsiksi suoraan tiedonhakuun ja luomistyöhön, koska harkitun perustan edellyttämä ajattelutyö on jo tehty.