Digitaalisen markkinoinnin vuosikello Tmi Hevostytille
Qvintus, Nelli (2024)
Qvintus, Nelli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037985
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yrityksen markkinointia, tunnettavuutta, kasvattaa asiakaskuntaa ja saada enemmän näkyvyyttä. Tavoitteena oli toteuttaa yritykselle vuosikel-lo. Vuosikellon avulla yrityksellä on selvät aikataulut ja pohjat sisällön tuottamiseen.
Teoriaosuudessa keskitytään ensimmäisenä hevosalaan tällä hetkellä, yrityksen palveluihin, kuten hevoshieronta ja hevostarvikkeiden myyntiin. Myöhemmin työssä käsitellään enemmän markkinointiviestintään ja varsinkin digitaaliseen markkinointiviestintään, sekä tutustutaan sosiaalisen median kanaviin, joita yritys tulee käyttämään markkinoinnissa. Yrityksen sosiaa-lisen median kanavat ovat Instagram, Facebook, sekä uusimpana yritykselle tulee käyttöön TikTok.
Opinnäytetyöhön haettiin tietoa yrityksen sosiaalisen median alustojen datasta, yrityksen asiakkaille suorittamasta asiakaskyselystä, sekä yrityksen toimitusjohtajan haastattelusta. Asiakaskysely oli tietynlainen asiakastyytyväisyys kysely, mutta enemmän kohdistettuna yri-tyksen sosiaalisen median kanaviin, sen sisältöön ja määrään.
Kehittämistehtävinä toteutettiin benchmarking-analyysi, jossa verrattiin kilpailevien yrityk-sien markkinointia ja toimintaa. Lisäksi toteutettiin asiakaskysely, jossa kysyttiin Google Forms- alustalla anonyymisti asiakkailta heidän mielipiteitään tämänhetkisestä sisällöntuot-tamisesta, toiveista sisällöstä ja kysymyksiä siitä missä kanavalla toivotaan näkevän enem-män sisältöä. Näiden työkalujen avulla päästään kartoittamaan oikeita keinoja siihen, että tavoitteeseen päästään. Tässä tilanteessa koettiin, että vuosikello on yritykselle oikea apu-väline sosiaalisen median sisällön tuottamiseen.
Asiakaskyselyn ja benchmarking analyysin avulla vuosikellon suunnitteleminen sosiaalisen median kanaville oli huomattavasti selkeämpää. Vuosikello toteutettiin kahdella eri pohjalla eli Instagram ja Facebook yhdistettiin, jolloin molemmille kanaville tulee samanlaiset sisäl-löt. TikTokille toteutettiin oma vuosikello, sillä se uusi kanava yritykselle ja sisältö, sekä määrä tulee olemaan erilaista.
Työn avulla saavutettiin toimeksiantajan tavoitteet selkeästä ja helpotetusta tavasta tuot-taa markkinointia jatkossa sosiaalisen median kanaville. Lisäksi apuvälineiden avulla yritys saa huomattavasti enemmän toivomaansa näkyvyyttä, sekä mahdollisuudet saada uusia asi-akkaita jatkossa. Suunnitelmallisen markkinoinnin avulla toimeksiantajan resursseja säästyi, ja niitä voidaan jatkossa hyödyntää muihin työtehtäviin.
Teoriaosuudessa keskitytään ensimmäisenä hevosalaan tällä hetkellä, yrityksen palveluihin, kuten hevoshieronta ja hevostarvikkeiden myyntiin. Myöhemmin työssä käsitellään enemmän markkinointiviestintään ja varsinkin digitaaliseen markkinointiviestintään, sekä tutustutaan sosiaalisen median kanaviin, joita yritys tulee käyttämään markkinoinnissa. Yrityksen sosiaa-lisen median kanavat ovat Instagram, Facebook, sekä uusimpana yritykselle tulee käyttöön TikTok.
Opinnäytetyöhön haettiin tietoa yrityksen sosiaalisen median alustojen datasta, yrityksen asiakkaille suorittamasta asiakaskyselystä, sekä yrityksen toimitusjohtajan haastattelusta. Asiakaskysely oli tietynlainen asiakastyytyväisyys kysely, mutta enemmän kohdistettuna yri-tyksen sosiaalisen median kanaviin, sen sisältöön ja määrään.
Kehittämistehtävinä toteutettiin benchmarking-analyysi, jossa verrattiin kilpailevien yrityk-sien markkinointia ja toimintaa. Lisäksi toteutettiin asiakaskysely, jossa kysyttiin Google Forms- alustalla anonyymisti asiakkailta heidän mielipiteitään tämänhetkisestä sisällöntuot-tamisesta, toiveista sisällöstä ja kysymyksiä siitä missä kanavalla toivotaan näkevän enem-män sisältöä. Näiden työkalujen avulla päästään kartoittamaan oikeita keinoja siihen, että tavoitteeseen päästään. Tässä tilanteessa koettiin, että vuosikello on yritykselle oikea apu-väline sosiaalisen median sisällön tuottamiseen.
Asiakaskyselyn ja benchmarking analyysin avulla vuosikellon suunnitteleminen sosiaalisen median kanaville oli huomattavasti selkeämpää. Vuosikello toteutettiin kahdella eri pohjalla eli Instagram ja Facebook yhdistettiin, jolloin molemmille kanaville tulee samanlaiset sisäl-löt. TikTokille toteutettiin oma vuosikello, sillä se uusi kanava yritykselle ja sisältö, sekä määrä tulee olemaan erilaista.
Työn avulla saavutettiin toimeksiantajan tavoitteet selkeästä ja helpotetusta tavasta tuot-taa markkinointia jatkossa sosiaalisen median kanaville. Lisäksi apuvälineiden avulla yritys saa huomattavasti enemmän toivomaansa näkyvyyttä, sekä mahdollisuudet saada uusia asi-akkaita jatkossa. Suunnitelmallisen markkinoinnin avulla toimeksiantajan resursseja säästyi, ja niitä voidaan jatkossa hyödyntää muihin työtehtäviin.