Digitaaliset oppimispelit terveysalan korkeakouluopetuksessa : scoping kirjallisuuskatsaus
Hekkala, Antti (2024)
Hekkala, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501101193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501101193
Tiivistelmä
Digitaaliset viihdepelit eli videopelit ovat houkutelleet maailmanlaajuisesti pelaajia pariinsa viihtymään jo vuosikymmenien ajan. Viime aikoina videoepelistä tuttuja mekaniikkoja ja elementtejä on alettu hyödyntämään onnistuneesti erilaisten tavoitteiden saavuttamisessa useilla eri toimialoilla, mukaan lukien koulutuksen sektorilla. Pelillistämisen ja oppimispelien tehokkuutta ja vaikutuksia on tutkittu myös terveysalan koulutuksessa. Digitaalisten oppimispelien käytöstä ja hyödyistä sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, kätilö- ja ensihoitajaopiskelijoiden korkeakoulutuksessa ei kuitenkaan ole aikaisemmin tehty kirjallisuuskatsausta.
Tutkimus tehtiin scoping-kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa terveysalan korkeakouluopetuksessa käytettyjen digitaalisten oppimispelien käyttöä, hyötyjä, ja heikkouksia. Tutkimuksen tekemisessä sovellettiin JBI:n metodiartikkeleita ja ohjeistuksia scoping-katsauksen tekemisestä. Artikkelien otsikoiden, tiivistelmien ja kokotekstien seulomiseen ja arviointiin osallistui opinnäytetyötä tekevä opiskelija ja kaksi ohjaavaa yliopettajaa. Aineistohaku tehtiin kolmeen sähköiseen tietokantaan, CINAHL, Medline ja Medic. Aineiston tallentamiseen ja valintaan käytettiin Covidence ohjelmistoa. Aineiston uuttamiseen ja analysointiin käytettiin Microsoft Excel ohjelmistoa. Tutkimusartikkeleita haettiin myös valittujen kokotekstilähteiden lähdeluetteloista. Kirjallisuuskatsauksen lopullinen aineisto koostui (34) englanninkielisestä kokotekstiartikkelista. Kirjallisuuskatsauksen analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset tullaan raportoimaan tieteellisessä artikkelissa, joka lähetetään arvioitavaksi kansainväliseen tieteelliseen julkaisuun. Työn tavoitteena on kehittää terveysalan opettajien opetusmenetelmäosaamista. Tulokset myös mahdollistavat lisätutkimuksen kohdentamisen esimerkiksi tiettyä pelimenetelmää kohtaan, oppilaitoksen pedagogisten intressien ohjaamina.
Tutkimus tehtiin scoping-kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa terveysalan korkeakouluopetuksessa käytettyjen digitaalisten oppimispelien käyttöä, hyötyjä, ja heikkouksia. Tutkimuksen tekemisessä sovellettiin JBI:n metodiartikkeleita ja ohjeistuksia scoping-katsauksen tekemisestä. Artikkelien otsikoiden, tiivistelmien ja kokotekstien seulomiseen ja arviointiin osallistui opinnäytetyötä tekevä opiskelija ja kaksi ohjaavaa yliopettajaa. Aineistohaku tehtiin kolmeen sähköiseen tietokantaan, CINAHL, Medline ja Medic. Aineiston tallentamiseen ja valintaan käytettiin Covidence ohjelmistoa. Aineiston uuttamiseen ja analysointiin käytettiin Microsoft Excel ohjelmistoa. Tutkimusartikkeleita haettiin myös valittujen kokotekstilähteiden lähdeluetteloista. Kirjallisuuskatsauksen lopullinen aineisto koostui (34) englanninkielisestä kokotekstiartikkelista. Kirjallisuuskatsauksen analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset tullaan raportoimaan tieteellisessä artikkelissa, joka lähetetään arvioitavaksi kansainväliseen tieteelliseen julkaisuun. Työn tavoitteena on kehittää terveysalan opettajien opetusmenetelmäosaamista. Tulokset myös mahdollistavat lisätutkimuksen kohdentamisen esimerkiksi tiettyä pelimenetelmää kohtaan, oppilaitoksen pedagogisten intressien ohjaamina.