Laskutuksen skaalautuminen : Täsmä Työterveys Oy
Virnes, Eveliina (2024)
Virnes, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501131241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501131241
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on tutkia ja kehittää Täsmä Työterveys Oy:n myyntilaskutusprosessin skaalautuvuutta. Opinnäytetyö keskittyy organisaation laskutuksen tehostamiseen liiketoiminnan kasvun tukemiseksi. Laskutuksen kehittäminen on erityisen tärkeää työterveyshuoltoalan yrityksille, joiden palvelutarve kasvaa jatkuvasti. Työn toimeksiantaja, Täsmä Työterveys Oy, on asiakaslähtöinen organisaatio, joka etsii keinoja parantaa operatiivista tehokkuutta ja skaalautuvuutta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu palveluliiketoiminnan ja laskutuksen skaalautuvuuden teorioihin. Opinnäytetyössä hyödynnetään tutkimuksellista kehittämistyyliä, jossa pyritään yhdistämään tieteellinen tutkimus ja käytännön kehittämisratkaisut. Aineistonkeruumenetelminä käytetään ideariihtä ja työpajaa, joissa mukana olevat asiantuntijat tuottavat ideoita ja kehitysehdotuksia laskutusprosessin parantamiseksi. Tavoitteena on kehittää laskutusprosessia siten, että se kykenee tukemaan organisaation kasvua ja parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön keskeinen tulos on kehittämisehdotukset, jotka auttavat Täsmä Työterveyttä optimoimaan laskutuksen prosessia ja parantamaan sen skaalautuvuutta. Lisäksi työssä esitetään mahdollisia jatkokehityskohteita, joiden avulla organisaatio voi jatkuvasti parantaa toimintaansa. Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa myös muille sote-alan yrityksille, jotka kohtaavat samanlaisia haasteita kasvavan liiketoiminnan ja laskutuksen hallinnan saralla.
Kehittämistyön menetelmällinen lähestymistapa tukee organisaation strategista kehittämistä, ja sen tulokset voivat toimia pohjana tulevaisuuden kehittämistyölle. The aim of this research and development project is to study and develop the scalability of the sales invoicing process of Täsmä Työterveys Oy. The thesis focuses on improving the organisation's invoicing process to support business growth. The development of the invoicing process is particularly important for companies in the occupational health care sector, where the demand for services is constantly growing. The client, Täsmä Työterveys Oy, is a customer-oriented organisation looking for ways to improve operational efficiency and scalability.
The theoretical framework of the study is based on the theories of service business and invoice scalability. The thesis uses a research-based development style, which aims to combine scientific research with practical development solutions. The data collection methods used are a brainstorming session and a workshop, where the experts involved generate ideas and development proposals for improving the invoicing process. The aim is to develop the invoicing process so that it can support organisational growth and to improve customer satisfaction.
The main outcome of the thesis is development proposals that will help Täsmä Työterveys to optimise the invoicing process and improve its scalability. In addition, the thesis presents possible areas for further development that will enable the organisation to continuously improve its operations. The work also provides useful information for other companies in the healthcare sector that are facing similar challenges in terms of growing business and billing.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu palveluliiketoiminnan ja laskutuksen skaalautuvuuden teorioihin. Opinnäytetyössä hyödynnetään tutkimuksellista kehittämistyyliä, jossa pyritään yhdistämään tieteellinen tutkimus ja käytännön kehittämisratkaisut. Aineistonkeruumenetelminä käytetään ideariihtä ja työpajaa, joissa mukana olevat asiantuntijat tuottavat ideoita ja kehitysehdotuksia laskutusprosessin parantamiseksi. Tavoitteena on kehittää laskutusprosessia siten, että se kykenee tukemaan organisaation kasvua ja parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön keskeinen tulos on kehittämisehdotukset, jotka auttavat Täsmä Työterveyttä optimoimaan laskutuksen prosessia ja parantamaan sen skaalautuvuutta. Lisäksi työssä esitetään mahdollisia jatkokehityskohteita, joiden avulla organisaatio voi jatkuvasti parantaa toimintaansa. Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa myös muille sote-alan yrityksille, jotka kohtaavat samanlaisia haasteita kasvavan liiketoiminnan ja laskutuksen hallinnan saralla.
Kehittämistyön menetelmällinen lähestymistapa tukee organisaation strategista kehittämistä, ja sen tulokset voivat toimia pohjana tulevaisuuden kehittämistyölle.
The theoretical framework of the study is based on the theories of service business and invoice scalability. The thesis uses a research-based development style, which aims to combine scientific research with practical development solutions. The data collection methods used are a brainstorming session and a workshop, where the experts involved generate ideas and development proposals for improving the invoicing process. The aim is to develop the invoicing process so that it can support organisational growth and to improve customer satisfaction.
The main outcome of the thesis is development proposals that will help Täsmä Työterveys to optimise the invoicing process and improve its scalability. In addition, the thesis presents possible areas for further development that will enable the organisation to continuously improve its operations. The work also provides useful information for other companies in the healthcare sector that are facing similar challenges in terms of growing business and billing.