AVH-ammattilaisten näkemykset digitaalisista palveluista ja työnjaosta AVH-digihoitopolulla : AVH-digihoitopolun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Lahdenperä, Elina; Tuovila, Jaana (2024)
Lahdenperä, Elina
Tuovila, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501131271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501131271
Tiivistelmä
Digitaaliset palvelut nähdään mahdollisuutena hillitä terveydenhuollon kustannusten kasvua ja monipuolistaa palvelutarjontaa. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohde) on ollut käynnissä hanke, jossa on kehitetty aivoverenkiertohäiriöön (AVH) sairastuneille asiakkaille AVH-digihoitopolkua, joka aloittaa toimintansa vuoden 2025 alussa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää palveluita sekä optimoida ammattilaisten työnjakoa AVH-digihoitopolulla. Tavoitteena oli tuottaa sujuva ja joustava toimintamalli AVH-digihoitopolulle sekä selkiyttää polulla toimivien ammattilaisten rooleja.
Tarkastelimme palvelumuotoilun avulla ammattilaisten näkemyksiä AVH-digihoitopolun palveluista ja toimintamallin sujuvuudesta sekä ammattilaisten työnjaosta digihoitopolulla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 15 ammattilaista, joita olivat Pohteen AVH-hoitopolulla työskentelevät sairaanhoitajat, fysioterapeutit ja toimintaterapeutit neljästä eri kunnasta. Tutkimusvaiheessa järjestettiin työpaja 1, minkä jälkeen seurasi kahden viikon mittainen itsenäisen työskentelyn jakso, jossa työkaluna käytettiin luotainta eli päiväkirjaa. Seuraavaksi toteutettiin ryhmähaastattelut puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Määrittelyvaiheessa ammattilaisten luotaimissa ja haastatteluissa tuottama aineisto tiivistettiin ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Aineisto pelkistettiin ja luokiteltiin alaluokkiin, yläluokkiin ja lopulta pääluokkiin. Kehittämisvaiheessa järjestettiin työpajat 2 ja 3, joiden tarkoituksena oli yhteiskehittämisen avulla tuottaa sujuva toiminta-malli AVH-digihoitopolulle.
AVH-ammattilaiset suhtautuivat myönteisesti aivoverenkiertohäiriöön sairastuneille asiakkaille suunnattuihin digitaalisiin palveluihin. Ammattilaisten näkemys oli, että AVH-digihoitopolku voi parantaa asiakkaille tuotettavien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta. Ammattilaisten mielestä AVH-digihoitopolun toimintamallin sujuvuuteen vaikuttaa uudistumista tukeva ja osallisuuteen kannustava toimintaympäristö, joka koostuu muun muassa toimivasta teknologiasta, moniammatillisesta yhteistyöstä, asiakaslähtöisyydestä ja myönteisestä asenneilmapiiristä. Ammattilaisten näkemys AVH-digihoitopolun työnjaosta oli, että työnjaon täytyy vastata toimintaympäristön vaatimuksiin. Työnjaossa korostuivat työnjaon selkeys sekä ammattilaisten osaamisen ja asiakkaiden hoidon tarpeen huomioiminen. Tutkimuksen tuloksena syntyi AVH-digihoitopolun mallinnettu palvelupolku, jonka avulla voidaan helpottaa digihoitopolun käyttöönottoa työn organisoinnin suunnittelussa ja ammattilaisten perehdytyksessä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä asiakkaille vaikuttavampia AVH-palveluita.
Tarkastelimme palvelumuotoilun avulla ammattilaisten näkemyksiä AVH-digihoitopolun palveluista ja toimintamallin sujuvuudesta sekä ammattilaisten työnjaosta digihoitopolulla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 15 ammattilaista, joita olivat Pohteen AVH-hoitopolulla työskentelevät sairaanhoitajat, fysioterapeutit ja toimintaterapeutit neljästä eri kunnasta. Tutkimusvaiheessa järjestettiin työpaja 1, minkä jälkeen seurasi kahden viikon mittainen itsenäisen työskentelyn jakso, jossa työkaluna käytettiin luotainta eli päiväkirjaa. Seuraavaksi toteutettiin ryhmähaastattelut puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Määrittelyvaiheessa ammattilaisten luotaimissa ja haastatteluissa tuottama aineisto tiivistettiin ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Aineisto pelkistettiin ja luokiteltiin alaluokkiin, yläluokkiin ja lopulta pääluokkiin. Kehittämisvaiheessa järjestettiin työpajat 2 ja 3, joiden tarkoituksena oli yhteiskehittämisen avulla tuottaa sujuva toiminta-malli AVH-digihoitopolulle.
AVH-ammattilaiset suhtautuivat myönteisesti aivoverenkiertohäiriöön sairastuneille asiakkaille suunnattuihin digitaalisiin palveluihin. Ammattilaisten näkemys oli, että AVH-digihoitopolku voi parantaa asiakkaille tuotettavien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta. Ammattilaisten mielestä AVH-digihoitopolun toimintamallin sujuvuuteen vaikuttaa uudistumista tukeva ja osallisuuteen kannustava toimintaympäristö, joka koostuu muun muassa toimivasta teknologiasta, moniammatillisesta yhteistyöstä, asiakaslähtöisyydestä ja myönteisestä asenneilmapiiristä. Ammattilaisten näkemys AVH-digihoitopolun työnjaosta oli, että työnjaon täytyy vastata toimintaympäristön vaatimuksiin. Työnjaossa korostuivat työnjaon selkeys sekä ammattilaisten osaamisen ja asiakkaiden hoidon tarpeen huomioiminen. Tutkimuksen tuloksena syntyi AVH-digihoitopolun mallinnettu palvelupolku, jonka avulla voidaan helpottaa digihoitopolun käyttöönottoa työn organisoinnin suunnittelussa ja ammattilaisten perehdytyksessä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä asiakkaille vaikuttavampia AVH-palveluita.