Pienen tekstiiliyrityksen viennin aloittaminen Yhdysvaltoihin
Mustonen, Suvi (2024)
Mustonen, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501231848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501231848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suomalaisen tekstiilialan yrityksen viennin aloittamisen edellytyksiä Yhdysvaltoihin. Kantavana tutkimuskysymyksenä toimi: mitä pienen tekstiilialan yrityksen tulisi ottaa huomioon aloittaessaan vientiä Yhdysvaltoihin? Tutkimuksen aihe muodostui toimeksiantajan toiveesta sekä omasta mielenkiinnosta kansainväliseen liiketoimintaan ja tekstiilialaan. Tavoitteena oli kartoittaa mitä pienen yrityksen tulisi ottaa huomioon, kun se on aloittamassa vientiä ulkomaille eli niin sanotut kotiläksyt ennen uusille markkinoille lähtemistä. Samalla kartoitettiin Yhdysvaltojen liiketoimintakulttuuria ja tapaa toimia kohdemarkkinoilla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui kansainvälistymisen prosessista, tarjooman kehittämisestä kohdemarkkinoille sekä Yhdysvaltojen liiketoimintakulttuurista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun tavoin. Haastateltavaksi valikoitui neljä viennin ammattilaisia, joilla osalla oli henkilökohtaista kokemusta myös Yhdysvaltojen markkinoista. Haastattelujen jälkeen aineisto analysoitiin teemoittelun tavoin. Tuloksissa tarkasteltiin haastatteluista nousseita teemoja nojaten aikaisemmin käytyyn teoriaan. Näiden pohjalta määriteltiin viennin aloittamisen kannalta tärkeimmät seikat.
Tutkimuksen perusteella todettiin Yhdysvallat potentiaaliseksi markkinaksi suomalaiselle tekstiilialan pk-yritykselle. Tultiin kuitenkin siihen lopputulokseen, että vientiä ei voida aloittaa impulssina vaan se täytyy suunnitella johdonmukaisesti ja kaikkien päätösten tulee perustua markkinatietoon. Erilaiset analyysit minimoivat viennin riskejä ja auttavat yritystä kartoittamaan parhaat mahdolliset markkinat.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui kansainvälistymisen prosessista, tarjooman kehittämisestä kohdemarkkinoille sekä Yhdysvaltojen liiketoimintakulttuurista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun tavoin. Haastateltavaksi valikoitui neljä viennin ammattilaisia, joilla osalla oli henkilökohtaista kokemusta myös Yhdysvaltojen markkinoista. Haastattelujen jälkeen aineisto analysoitiin teemoittelun tavoin. Tuloksissa tarkasteltiin haastatteluista nousseita teemoja nojaten aikaisemmin käytyyn teoriaan. Näiden pohjalta määriteltiin viennin aloittamisen kannalta tärkeimmät seikat.
Tutkimuksen perusteella todettiin Yhdysvallat potentiaaliseksi markkinaksi suomalaiselle tekstiilialan pk-yritykselle. Tultiin kuitenkin siihen lopputulokseen, että vientiä ei voida aloittaa impulssina vaan se täytyy suunnitella johdonmukaisesti ja kaikkien päätösten tulee perustua markkinatietoon. Erilaiset analyysit minimoivat viennin riskejä ja auttavat yritystä kartoittamaan parhaat mahdolliset markkinat.