Verkkosivut liiketoiminnan ytimessä : tarkistuslistan kehittäminen verkkosivuprojektien tueksi
Kaunisto, Kaisla (2025)
Kaunisto, Kaisla
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501312177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501312177
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mainostoimistojen näkemyksiä Yrityssivuston tarkistuslista -nimiselle työkalulle, jolla varmistetaan verkkosivujen laadukkuus. Työkalun jatkokehityksen kannalta tärkeintä oli ymmärtää mainostoimistojen tarpeet ja rajoitteet työkalulle. Tavoitteiden saavuttamiseksi opinnäytetyössä haastateltiin neljää Varsinais-Suomen alueella toimivaa mainostoimistoa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Turun ammattikorkeakoululle osana projektia, jonka tavoitteena on kehittää työkalusta kaupallisesti hyödynnettävä tuote.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään verkkosivujen merkitystä yrityksille, sekä verkkosivuihin liittyviä haasteita ja ulkoistamisen mahdollisuuksia. Lisäksi teoriaosuudessa syvennytään verkkosivuprojektien keskeisimpiin osa-alueisiin. Opinnäytetyön viimeisessä osuudessa esitellään toimeksiantaja, selvityksen tulokset, sekä johtopäätökset ja kehitysideat.
Haastatteluiden tulokset osoittivat, että työkalulla on potentiaalia menestyä kaupallisena tuotteena. Haastateltavat mainostoimistot osoittivat aitoa mielenkiintoa työkalua kohtaan ja haastatteluiden avulla saatiin kattava kuva mainostoimistojen tarpeista ja rajoitteista työkalulle. Tärkeimmät tarpeet työkalulle liittyivät työkalun helppokäyttöisyyteen ja joustavuuteen, automaatiotarkistusten suoritukseen, sekä projektinhallintaominaisuuksiin. Merkittävimmät rajoitteet koskivat työkalun käyttöönottoa, integrointia alustoihin, sekä rajallisia resursseja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään verkkosivujen merkitystä yrityksille, sekä verkkosivuihin liittyviä haasteita ja ulkoistamisen mahdollisuuksia. Lisäksi teoriaosuudessa syvennytään verkkosivuprojektien keskeisimpiin osa-alueisiin. Opinnäytetyön viimeisessä osuudessa esitellään toimeksiantaja, selvityksen tulokset, sekä johtopäätökset ja kehitysideat.
Haastatteluiden tulokset osoittivat, että työkalulla on potentiaalia menestyä kaupallisena tuotteena. Haastateltavat mainostoimistot osoittivat aitoa mielenkiintoa työkalua kohtaan ja haastatteluiden avulla saatiin kattava kuva mainostoimistojen tarpeista ja rajoitteista työkalulle. Tärkeimmät tarpeet työkalulle liittyivät työkalun helppokäyttöisyyteen ja joustavuuteen, automaatiotarkistusten suoritukseen, sekä projektinhallintaominaisuuksiin. Merkittävimmät rajoitteet koskivat työkalun käyttöönottoa, integrointia alustoihin, sekä rajallisia resursseja.