Sisäisen viestinnän ja viestintäkanavien tutkimus : case: Yritys X
Volt, Gerda (2025)
Volt, Gerda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Yritys X:n sisäistä viestintää sekä viestintäkanavia, ja näihin liittyviä mahdollisia kehityskohteita henkilöstön näkökulmasta. Työ tehtiin tutkiakseen työntekijöiden toiveita ja näkemyksiä, mutta myös muodostaakseen käsitys nykytilasta ja selvittääkseen, miten sisäinen viestintää parhaiten tavoittaisi työntekijät tulevaisuudessa ja millaisia kanavia pitkin.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisälsi sisäisen viestinnän tarkoituksen, tehtävät ja periaatteet, sekä viestintäkanavat. Opinnäytetyön empiirinen osa sisälsi sisäisen viestinnän nykytilan Yritys X:ssä, tutkimuspäiväkirjan ja tutkimuksen tulokset. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä.
Tutkimuksen avulla saatiin kattava ymmärrys nykytilasta sekä henkilöstön näkemyksistä. Kyselytutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että henkilöstön näkökulmasta sisäinen viestintä ja kanavat koettiin toimiviksi, joskin havaittiin joitain turhia kanavia. Tutkimukseen saatujen vastausten perusteella Yritys X:lle muodostettiin viisi ehdotusta sisäisen viestinnän kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisälsi sisäisen viestinnän tarkoituksen, tehtävät ja periaatteet, sekä viestintäkanavat. Opinnäytetyön empiirinen osa sisälsi sisäisen viestinnän nykytilan Yritys X:ssä, tutkimuspäiväkirjan ja tutkimuksen tulokset. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä.
Tutkimuksen avulla saatiin kattava ymmärrys nykytilasta sekä henkilöstön näkemyksistä. Kyselytutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että henkilöstön näkökulmasta sisäinen viestintä ja kanavat koettiin toimiviksi, joskin havaittiin joitain turhia kanavia. Tutkimukseen saatujen vastausten perusteella Yritys X:lle muodostettiin viisi ehdotusta sisäisen viestinnän kehittämisen tueksi.