Loppukirityöskentelyllä merkittävä vaikutus opettajaopintojen edistymiseen
Talonen, Eero; Aine, Raisa; Hiltunen, Pirjo; Lehtelä, Pirjo-Liisa (2025)
Talonen, Eero
Aine, Raisa
Hiltunen, Pirjo
Lehtelä, Pirjo-Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021010944
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021010944
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajankoulutuksessa pilotoitiin vuonna 2024 loppukirikokeilua, jonka tavoitteena oli tehostetun ohjauksen ja oppimisen tuen avulla edistää opettajaopiskelijoiden valmistumista. Kokeiluun osallistui 15 opiskelijaa, joiden opinnot olivat hidastuneet tai keskeytyneet. Kokeilun avulla opiskelijat saivat uutta vauhtia opintoihinsa ja suurin osa heistä valmistui. Loppukirikokeilussa korostuivat tuutoreiden saavutettavuus, selkeä opintopolku ja vertaisryhmän tuki.