Itsensä kehittäminen ohjaajan roolissa
Pellikka, Sonia (2025)
Pellikka, Sonia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502112638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502112638
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena on seurata omaa ammatillista kehittymistäni ohjaajan roolissa turvakodilla työskennellessäni. Opinnäytetyön kehityskohteena on oma osaamiseni, sekä jo omaamani tiedon ja taidon laajentaminen.
Menetelmällisenä ratkaisuna opinnäytetyössä toimi sen muodostuminen 8 viikon mittaisesta päiväkirjataltioinnista, joka toimii koko opinnäytetyön pohjana. Opinnäytetyön päiväkirjaosuutta reflektoin ja analysoin laajan tietoperustan avulla. Tietoperustana opinnäytetyössä toimii erilaiset kirjapainokset, joiden pääteemoja ovat lähisuhdeväkivalta, asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus, sekä väkivaltaa kohdanneen lapsen kohtaaminen ja kulttuurisensitiivisyys. Omaa ammatillista kehittymistäni analysoin ja reflektoin jokaisen päiväkirjaviikon lopussa kirjoitetussa viikkoanalyysissä.
Opinnäytetyön tuotos ja keskeiset tulokset ovat oma ammatillinen kehittymiseni, sekä oman tiedon laajentaminen ja kyky sen soveltamiseen. Ammatillinen kehittymiseni näkyi vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa ja kyvyssäni soveltaa itsenäisesti työtehtävissäni. Tiedon laajentuminen kulttuurisensitiivisestä työotteesta, sekä väkivaltaa kohdanneiden lasten kohtaamisesta toivat itsevarmuutta, joka näkyi varmuutena työtehtävien suorittamisessa.
Oma ammatillinen kehittymiseni näiden 8 viikon aikana on ollut laajaa ja itselleni todella arvokasta. Opinnäytetyön päiväkirjaosuus kertoo kehityksestäni alkaen ensimmäisestä työpäivästäni ohjaajan roolissa, joten oma ammatillinen kehittymiseni työurallani on vasta alussa.
Menetelmällisenä ratkaisuna opinnäytetyössä toimi sen muodostuminen 8 viikon mittaisesta päiväkirjataltioinnista, joka toimii koko opinnäytetyön pohjana. Opinnäytetyön päiväkirjaosuutta reflektoin ja analysoin laajan tietoperustan avulla. Tietoperustana opinnäytetyössä toimii erilaiset kirjapainokset, joiden pääteemoja ovat lähisuhdeväkivalta, asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus, sekä väkivaltaa kohdanneen lapsen kohtaaminen ja kulttuurisensitiivisyys. Omaa ammatillista kehittymistäni analysoin ja reflektoin jokaisen päiväkirjaviikon lopussa kirjoitetussa viikkoanalyysissä.
Opinnäytetyön tuotos ja keskeiset tulokset ovat oma ammatillinen kehittymiseni, sekä oman tiedon laajentaminen ja kyky sen soveltamiseen. Ammatillinen kehittymiseni näkyi vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa ja kyvyssäni soveltaa itsenäisesti työtehtävissäni. Tiedon laajentuminen kulttuurisensitiivisestä työotteesta, sekä väkivaltaa kohdanneiden lasten kohtaamisesta toivat itsevarmuutta, joka näkyi varmuutena työtehtävien suorittamisessa.
Oma ammatillinen kehittymiseni näiden 8 viikon aikana on ollut laajaa ja itselleni todella arvokasta. Opinnäytetyön päiväkirjaosuus kertoo kehityksestäni alkaen ensimmäisestä työpäivästäni ohjaajan roolissa, joten oma ammatillinen kehittymiseni työurallani on vasta alussa.