Markkinointiviestintäsuunnitelma autoliikkeelle
Hintsala, Niklas (2025)
Hintsala, Niklas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502193076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502193076
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma Oulun
DM-Auto Oy:lle. Suunnitelma painottuu perinteisiin markkinointiviestinnän keinoihin, sillä yrityksellä on käytössään vastikään luotu digimarkkinoinnin suunnitelma
eikä digitaalisen markkinoinnin kehittäminen ollut yhtä ajankohtaista.
Kehittämistehtävänä tässä työssä oli yrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen yrityksen tavoitteita tukevalla tavalla arvolupauksen ja kilpailuedun pohjalta.
Oulun DM-Auto Oy:n tavoite vuodelle 2025 on kasvattaa liikevaihtoa kolmella
prosentilla sekä pitää yrityksen tilikauden tulos positiivisena.
Tämän työn rakenne on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tavoitteena oli luoda
markkinointiviestintäsuunnitelma perehtymällä ensin aiheeseen liittyvään teoriaan sekä käytännön kokemuksiin ja sen perusteella luoda kohdeyritykselle uusia
ideoita ja vahvistaa jo käytössä olevia markkinointitoimenpiteitä.
Koska kyseessä on laadullinen tutkimus, käytettiin työn rakentamisessa laadullisen tutkimuksen menetelmiä kuten haastattelua ja havainnointia toimeksiantajayrityksessä. Lisäksi tässä työssä käytettiin erilaisten sisältöjen, kuten sosiaalisen median kanavien sekä haastatteluiden sisällönanalyysia aineiston hankkimiseksi. Näitä tutkimusmenetelmiä tarvittiin esimerkiksi arvolupauksen virkistämiseen, jonka pohjalta luotiin markkinointiviestinnälle toimenpiteet.
Tämän työn lopputuloksena saatiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jota asiaan
perehtymätönkin osaa toteuttaa. Toimenpiteet on taulukoitu sekä eritelty ja käsitelty erikseen myös tekstimuodossa.
DM-Auto Oy:lle. Suunnitelma painottuu perinteisiin markkinointiviestinnän keinoihin, sillä yrityksellä on käytössään vastikään luotu digimarkkinoinnin suunnitelma
eikä digitaalisen markkinoinnin kehittäminen ollut yhtä ajankohtaista.
Kehittämistehtävänä tässä työssä oli yrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen yrityksen tavoitteita tukevalla tavalla arvolupauksen ja kilpailuedun pohjalta.
Oulun DM-Auto Oy:n tavoite vuodelle 2025 on kasvattaa liikevaihtoa kolmella
prosentilla sekä pitää yrityksen tilikauden tulos positiivisena.
Tämän työn rakenne on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tavoitteena oli luoda
markkinointiviestintäsuunnitelma perehtymällä ensin aiheeseen liittyvään teoriaan sekä käytännön kokemuksiin ja sen perusteella luoda kohdeyritykselle uusia
ideoita ja vahvistaa jo käytössä olevia markkinointitoimenpiteitä.
Koska kyseessä on laadullinen tutkimus, käytettiin työn rakentamisessa laadullisen tutkimuksen menetelmiä kuten haastattelua ja havainnointia toimeksiantajayrityksessä. Lisäksi tässä työssä käytettiin erilaisten sisältöjen, kuten sosiaalisen median kanavien sekä haastatteluiden sisällönanalyysia aineiston hankkimiseksi. Näitä tutkimusmenetelmiä tarvittiin esimerkiksi arvolupauksen virkistämiseen, jonka pohjalta luotiin markkinointiviestinnälle toimenpiteet.
Tämän työn lopputuloksena saatiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jota asiaan
perehtymätönkin osaa toteuttaa. Toimenpiteet on taulukoitu sekä eritelty ja käsitelty erikseen myös tekstimuodossa.