HR-toimintojen aikataulutus ja vastuunjako pk-yrityksessä
Lagoudaki, Ursula; Piiparinen, Sanna-Mari (2025)
Lagoudaki, Ursula
Piiparinen, Sanna-Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502253369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502253369
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen HR-toimintoja luomalla selkeä aikataulutus ja vastuunjako henkilöstöhallinnon tehtäville. Yritys on pieni toimija, jossa HR-tehtävät hoidetaan toimistohenkilökunnan toimesta ilman erillistä HR-osastoa. Kehittämistyön tarkoituksena oli tarjota yritykselle konkreettisia ja käytännönläheisiä työkaluja HR-prosessien hallintaan.
Kehittämistyö toteutettiin kartoittamalla HR-toimintojen nykytila ja tunnistamalla kehitystarpeet avainhenkilöiden haastatteluiden sekä teoreettisen viitekehyksen avulla. Työn tuloksena syntyi kolme käytännön työkalua: kuukausitasoinen HR-toimintojen aikataulu, vastuunjakotaulukko sekä suunnitelma yrityksen tutun digitaalisen työkalun integroimiseksi kalenterijärjestelmään. Työkalut on suunniteltu vastaamaan yrityksen erityistarpeisiin ja tukemaan toimintojen systemaattista toteutusta.
Keskeisiksi havainnoiksi nousivat HR-toimintojen aikatauluttamisen tärkeys sekä selkeän vastuunjaon merkitys arjen sujuvuuden varmistamisessa. Vaikka yrityksen HR-toiminnot olivat jo hyvin hoidettuja, kehitetyt työkalut tuovat niiden toteutukseen lisää systemaattisuutta ja selkeyttä.
Kehittämistyö tuotti yritykselle konkreettisia ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää arjessa välittömästi. Jatkossa yrityksen on tärkeää sitoutua uusien toimintatapojen käyttöönottamiseen ja säännölliseen seurantaan, jotta kehitettyjen työkalujen hyödyt voidaan varmistaa pitkällä aikavälillä.
Kehittämistyö toteutettiin kartoittamalla HR-toimintojen nykytila ja tunnistamalla kehitystarpeet avainhenkilöiden haastatteluiden sekä teoreettisen viitekehyksen avulla. Työn tuloksena syntyi kolme käytännön työkalua: kuukausitasoinen HR-toimintojen aikataulu, vastuunjakotaulukko sekä suunnitelma yrityksen tutun digitaalisen työkalun integroimiseksi kalenterijärjestelmään. Työkalut on suunniteltu vastaamaan yrityksen erityistarpeisiin ja tukemaan toimintojen systemaattista toteutusta.
Keskeisiksi havainnoiksi nousivat HR-toimintojen aikatauluttamisen tärkeys sekä selkeän vastuunjaon merkitys arjen sujuvuuden varmistamisessa. Vaikka yrityksen HR-toiminnot olivat jo hyvin hoidettuja, kehitetyt työkalut tuovat niiden toteutukseen lisää systemaattisuutta ja selkeyttä.
Kehittämistyö tuotti yritykselle konkreettisia ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää arjessa välittömästi. Jatkossa yrityksen on tärkeää sitoutua uusien toimintatapojen käyttöönottamiseen ja säännölliseen seurantaan, jotta kehitettyjen työkalujen hyödyt voidaan varmistaa pitkällä aikavälillä.