Osaamisperustaisen opintojakson suunnittelussa hyödynnetään osaamisen taksonomiaa
Virkkula, Esa (2025)
Virkkula, Esa
Oulun ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022614560
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022614560
Tiivistelmä
Osaamisen taksonomialuokitus kehitettiin 1950-luvulla yhtenäistämään yliopistojen koulutusta. Tavoitteena oli luoda looginen perusta osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien laatimiseen sekä varmistaa opiskelija-arvioinnin yhdenmukaisuus. Opettaja hyödyntää taksonomiaa opintojaksosuunnittelussa määritellessään opiskelijalta edellytettävän osaamisen tason. Artikkelissa kuvaan, miten taksonomialuokitusta voi käyttää, jotta osaamistavoitteet ja arviointikriteerit tukisivat arviointia sekä toisaalta edistäisivät opiskelijan oppimista.