Asiakastyytyväisyyskysely Hagnäsin tilalle
Puonti-Levälampi, Jennika (2025)
Puonti-Levälampi, Jennika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502263440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502263440
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajana toimi hevosalan yritys Hagnäsin tila. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys hevosyrityksen asiakastyytyväisyyden tasosta. Tutkimuksessa kartoitettiin kohderyhmän asiakastyytyväisyyttä osa-alueittain sekä kokonaisuutena. Asiakaskokemuksessa ei ollut tiedossa erityisiä ongelmakohtia ennestään. Tarkoituksena oli saada perusteellinen kokonaiskuva asiakastyytyväisyyden tilasta. Opinnäytetyön tuloksia analysoimalla tehtiin toimeksiantajayritykselle kehitysehdotuksia asiakaskokemuksen parantamiseksi. Tuloksista tulevat hyötymään toimeksiantajayritys sekä sen asiakkaat. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselytutkimusta ja kohderyhmänä tutkimuksessa olivat yrityksen asiakkaat. Viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin keskeisiä käsitteitä kuten asiakaskokemus ja asiakastyytyväisyys. Kyselytutkimuksen tuloksina saatiin vastaus asiakastyytyväisyyteen ja kehitysehdotuksia toimintaan. Tutkimustulosten perusteella todettiin asiakastyytyväisyyden olevan erittäin tai melko hyvä kaikkiin osa-alueisiin sekä kokonaisuuteen. Vastausten perusteella asiakastyytyväisyys on varsin korkealla tasolla.
Kehitysehdotuksia annettiin asiakaskokemuksen parantamisen eteen tehtävistä toimenpiteistä kuten tilan maille ajoradan rakennuttaminen, hevosten sisäänotto laitumelta yöksi kesäisin, maneesin rakennuttaminen ratsastuskentän paikalle sekä pesukoneelle paikan rakentaminen esimerkiksi kahvion yhteyteen. Hevostalliin pesupaikan rakennuttaminen yhden hevoskarsinan tilalle oli myös kehitysehdotuksena kuin myös väkirehujen anto vain aamuisin ja iltaisin. Projektien aikatauluttaminen sekä työvoiman lisäkäyttö voisi tuoda lisää asiakastyytyväisyyttä. Ratsastuskenttien lanaus olisi hyvä tehdä säännöllisinä päivinä kuin myös ratsastuskenttien säännöllinen tarkastus ja tarvittaessa välitön korjauttaminen. Nykyisten informaatiokanavien lisäksi hevostallin seinälle olisi hyvä laittaa suuri kirjoitustaulu missä voitaisiin informoida uudet asiat. Ratsastuspolkujen säännöllinen tarkastus sekä niiden huoltaminen sidosryhmien kanssa parantaisi myös asiakaskokemusta.
Kehitysehdotuksia annettiin asiakaskokemuksen parantamisen eteen tehtävistä toimenpiteistä kuten tilan maille ajoradan rakennuttaminen, hevosten sisäänotto laitumelta yöksi kesäisin, maneesin rakennuttaminen ratsastuskentän paikalle sekä pesukoneelle paikan rakentaminen esimerkiksi kahvion yhteyteen. Hevostalliin pesupaikan rakennuttaminen yhden hevoskarsinan tilalle oli myös kehitysehdotuksena kuin myös väkirehujen anto vain aamuisin ja iltaisin. Projektien aikatauluttaminen sekä työvoiman lisäkäyttö voisi tuoda lisää asiakastyytyväisyyttä. Ratsastuskenttien lanaus olisi hyvä tehdä säännöllisinä päivinä kuin myös ratsastuskenttien säännöllinen tarkastus ja tarvittaessa välitön korjauttaminen. Nykyisten informaatiokanavien lisäksi hevostallin seinälle olisi hyvä laittaa suuri kirjoitustaulu missä voitaisiin informoida uudet asiat. Ratsastuspolkujen säännöllinen tarkastus sekä niiden huoltaminen sidosryhmien kanssa parantaisi myös asiakaskokemusta.