Laadun mittaaminen ja raportointi : Microsoft Power BI työvälineenä laadun mittaamisessa ja raportoinnissa
Karhumaa, Päivi (2025)
Karhumaa, Päivi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502283492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502283492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella lääkinnällisiin laitteisiin liittyvien asiakaspalautteiden määrän seurantaa ja raportointia yhtenä laadun mittareista. Tavoitteena oli lisäksi suunnitella ja luoda toimeksiantajan käyttöön asiakaspalautteiden määrää kuvaava mittaus- ja visualisointitapa sekä lisätä omaa tietouttani käytössä olevan työkalun toiminnoista.
Teoriaosuudessa käydään yleisellä tasolla läpi mitä ovat lääkinnälliset laitteet, ja kuinka ne luokitellaan. Lisäksi tarkastellaan lääkinnällisiin laitteisiin liittyviä, lakeihin ja asetuksiin perustuvia vaatimuksia laadun raportoinnin näkökulmasta.
Toimeksiannon eri vaiheet kerrataan ottaen huomioon yrityksen toimintaa ohjaavat standardit ja vaatimukset. Työvaiheista ja niiden toteutuksesta kerrotaan muistiinpanojen ja havaintojen perusteella.
Aluksi perehdyttiin olemassa oleviin laaturaportteihin ja niiden kehitystarpeisiin. Käytössä olevia mittareita ja laskentatapoja arvioitiin käytännön kokeilujen ja tiedustelujen pohjalta. Tämän jälkeen tutkittiin, mitä tietoa tarvitaan ja mistä se on saatavilla, jotta laaturaportti vastaa toiveita ja määräyksiä. Samalla selvitettiin, missä muodossa tieto tarvitaan, ja tehtiin vaadittavat muutokset järjestelmissä ja niiden käyttöohjeissa.
Seuraavassa vaiheessa tiedot tuotiin lähdejärjestelmistä tietovarastoon, yhdistettiin tietotaulut ja määriteltiin säännölliset päivitysajot. Power BI yhdistettiin tietovarastoon, jonka jälkeen suunniteltiin ja luotiin itse raporttinäkymät. Tiedonhaun toimivuutta testattiin useita kertoja ja tehtiin muutoksia tarpeen mukaan. Laaturaportin käytöstä tehtiin ohje. Viimeiseksi laaturaportti hyväksyttiin käyttöön ja koulutettiin tarvittaville henkilöille.
Opinnäytetyön tavoite täyttyi ja ensimmäinen automaattinen asiakaspalautteita mittaava laaturaportti otettiin käyttöön. Jatkotoimenpiteenä laaturaportin kehitystä tullaan jatkamaan ja laajentamaan.
Teoriaosuudessa käydään yleisellä tasolla läpi mitä ovat lääkinnälliset laitteet, ja kuinka ne luokitellaan. Lisäksi tarkastellaan lääkinnällisiin laitteisiin liittyviä, lakeihin ja asetuksiin perustuvia vaatimuksia laadun raportoinnin näkökulmasta.
Toimeksiannon eri vaiheet kerrataan ottaen huomioon yrityksen toimintaa ohjaavat standardit ja vaatimukset. Työvaiheista ja niiden toteutuksesta kerrotaan muistiinpanojen ja havaintojen perusteella.
Aluksi perehdyttiin olemassa oleviin laaturaportteihin ja niiden kehitystarpeisiin. Käytössä olevia mittareita ja laskentatapoja arvioitiin käytännön kokeilujen ja tiedustelujen pohjalta. Tämän jälkeen tutkittiin, mitä tietoa tarvitaan ja mistä se on saatavilla, jotta laaturaportti vastaa toiveita ja määräyksiä. Samalla selvitettiin, missä muodossa tieto tarvitaan, ja tehtiin vaadittavat muutokset järjestelmissä ja niiden käyttöohjeissa.
Seuraavassa vaiheessa tiedot tuotiin lähdejärjestelmistä tietovarastoon, yhdistettiin tietotaulut ja määriteltiin säännölliset päivitysajot. Power BI yhdistettiin tietovarastoon, jonka jälkeen suunniteltiin ja luotiin itse raporttinäkymät. Tiedonhaun toimivuutta testattiin useita kertoja ja tehtiin muutoksia tarpeen mukaan. Laaturaportin käytöstä tehtiin ohje. Viimeiseksi laaturaportti hyväksyttiin käyttöön ja koulutettiin tarvittaville henkilöille.
Opinnäytetyön tavoite täyttyi ja ensimmäinen automaattinen asiakaspalautteita mittaava laaturaportti otettiin käyttöön. Jatkotoimenpiteenä laaturaportin kehitystä tullaan jatkamaan ja laajentamaan.