Talviuintielämys : Asiakaskysely Luoto Kuopion saunaklubilaisille
Rahikainen, Henna (2025)
Rahikainen, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103898
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia saunaklubilaisille tarjottua talviuintikokemusta ja selvittää, kuinka
se vaikuttaa heidän asiakaskokemuksiinsa sekä tunnistaa mahdollisia kehityskohteita palveluissa. Työn tilaajana toimi Luoto Kuopio, ja tutkimus oli tärkeä yritykselle, sillä aiemmin ei ollut kattavaa tietoa asiakkaiden
kokemuksista. Opinnäytetyö keskittyi erityisesti siihen, millaisena saunaklubijäsenet kokevat talviuinnin ja saunomisen osana elämyskolmiota sekä kuinka palveluja voidaan kehittää asiakaslähtöisemmin.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee talviuinnin hyvinvointivaikutuksia, elämyksellisyyttä, saunaklubijäsenyyttä sekä asiakastyytyväisyyttä mittaavia välineitä, kuten NPS-mittaria. Vaikka talviuinnin kaikki vaikutukset eivät ole täysin tieteellisesti todistettuja, ilmiö on tullut jäädäkseen, yhdistäen hyvinvointia, itsensä haastamista ja luonnonläheisyyttä.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-järjestelmällä toteutettua kyselylomaketta, joka suunnattiin
Luoto Kuopion saunaklubijäsenille. Kysely sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä, joiden avulla kerättiin määrällistä ja laadullista tietoa. Kyselyyn vastasi 59 henkilöä, eli noin 10 % saunaklubijäsenistä. Aineisto antoi arvokasta tietoa asiakaskokemuksista ja palveluiden kehittämistarpeista.
Tulokset osoittivat, että suurin osa saunaklubinjäsenistä koki rentoutumisen tunteen käyttäessään Luodon talviuinti- ja saunapalveluja. Monet jäsenet kokivat itsensä ylittämisen kokemuksena, jolloin elämyskolmion huipentuma toteutui. Tulosten perusteella havaittiin, että asiakaskokemuksen kehittämisessä tulisi kiinnittää huomiota varausjärjestelmän sujuvuuteen, digitaalisiin asiakasviestintä ratkaisuihin sekä lisäpalveluiden, kuten
juomamyynnin, kehittämiseen.
Johtopäätöksinä todettiin, että tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Luoto Kuopion strategisessa kehittämisessä. Kehitysehdotuksia olivat muun muassa loimu tilan hyödyntäminen meditaatiotilana ja pukuhuone- ja
suihkutilojen erottaminen verhoilla. Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin digitaalisen asiakaspalautteen keräämistä ja järjestelmän kehittämistä sekä ohjelmapalveluiden laajentamista wellness-teemaisiksi kokonaisuuksiksi, kuten pikkujouluihin, juhlapaketteihin ja polttareihin, jotka voisivat vahvistaa asiakasuskollisuutta ja
houkutella uusia asiakkaita.
se vaikuttaa heidän asiakaskokemuksiinsa sekä tunnistaa mahdollisia kehityskohteita palveluissa. Työn tilaajana toimi Luoto Kuopio, ja tutkimus oli tärkeä yritykselle, sillä aiemmin ei ollut kattavaa tietoa asiakkaiden
kokemuksista. Opinnäytetyö keskittyi erityisesti siihen, millaisena saunaklubijäsenet kokevat talviuinnin ja saunomisen osana elämyskolmiota sekä kuinka palveluja voidaan kehittää asiakaslähtöisemmin.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee talviuinnin hyvinvointivaikutuksia, elämyksellisyyttä, saunaklubijäsenyyttä sekä asiakastyytyväisyyttä mittaavia välineitä, kuten NPS-mittaria. Vaikka talviuinnin kaikki vaikutukset eivät ole täysin tieteellisesti todistettuja, ilmiö on tullut jäädäkseen, yhdistäen hyvinvointia, itsensä haastamista ja luonnonläheisyyttä.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-järjestelmällä toteutettua kyselylomaketta, joka suunnattiin
Luoto Kuopion saunaklubijäsenille. Kysely sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä, joiden avulla kerättiin määrällistä ja laadullista tietoa. Kyselyyn vastasi 59 henkilöä, eli noin 10 % saunaklubijäsenistä. Aineisto antoi arvokasta tietoa asiakaskokemuksista ja palveluiden kehittämistarpeista.
Tulokset osoittivat, että suurin osa saunaklubinjäsenistä koki rentoutumisen tunteen käyttäessään Luodon talviuinti- ja saunapalveluja. Monet jäsenet kokivat itsensä ylittämisen kokemuksena, jolloin elämyskolmion huipentuma toteutui. Tulosten perusteella havaittiin, että asiakaskokemuksen kehittämisessä tulisi kiinnittää huomiota varausjärjestelmän sujuvuuteen, digitaalisiin asiakasviestintä ratkaisuihin sekä lisäpalveluiden, kuten
juomamyynnin, kehittämiseen.
Johtopäätöksinä todettiin, että tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Luoto Kuopion strategisessa kehittämisessä. Kehitysehdotuksia olivat muun muassa loimu tilan hyödyntäminen meditaatiotilana ja pukuhuone- ja
suihkutilojen erottaminen verhoilla. Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin digitaalisen asiakaspalautteen keräämistä ja järjestelmän kehittämistä sekä ohjelmapalveluiden laajentamista wellness-teemaisiksi kokonaisuuksiksi, kuten pikkujouluihin, juhlapaketteihin ja polttareihin, jotka voisivat vahvistaa asiakasuskollisuutta ja
houkutella uusia asiakkaita.